Zo vergroot je je bereik op LinkedIn met content

Wil jij je bereik op LinkedIn vergroten? Dan moet je de juiste content op het juiste moment inzetten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. In deze blog help ik je op weg.

LinkedIn kan een fantastisch kanaal zijn om je (professionele) netwerk uit te breiden, kennis te delen, en jouw doelgroep te bereiken. Als jij het meeste uit jouw LinkedIn activiteit wilt halen, moet je zorgen voor een zo groot mogelijk bereik. Je moet zorgen dat zoveel mogelijk mensen jouw berichten voorbij zien komen op hun tijdlijn. Maar hoe doe je dat?

Houd rekening met het algoritme van LinkedIn

Normaal gesproken ben ik geen fan zomaar doen wat goed is voor het algoritme. Je moet vooral doen wat jouw doelen ondersteund, ook als dat tegen de ‘wil’ van het algoritme ingaat. LinkedIn kan het algoritme op elk moment namelijk helemaal omgooien. Wat vandaag veel bereik oplevert, kan morgen onopgemerkt blijven. 

Maar als je je bereik wilt vergroten, is het toch slim om even onder de motorkap van LinkedIn te kijken en uit te zoeken welke content voorrang krijgt van het algoritme. Er zijn namelijk een paar elementen die het altijd goed lijken te doen. Natuurlijk is het handig om hashtags te gebruiken en mensen te vragen om een reactie, maar er is meer. 

Maak gebruik van beeld 

Social Insider analyseerde meer dan 86,000 LinkedIn berichten in de periode tussen januari 2020 en juli 2021. Een opvallend resultaat uit hun onderzoek, is dat berichten met beeld de meeste interactie opleveren. Berichten met afbeeldingen hadden een gemiddelde engagement rate van 0,88%. Dat wil zeggen dat van elke 10.000 mensen die het bericht op hun tijdlijn zagen, 88 mensen interactie hadden met het bericht. Bijvoorbeeld door een reactie achter te laten, of het bericht te delen.

Video’s leverden wat minder interactie op en hebben een gemiddelde engagement rate van 0,66%. Maar dat is nog steeds een stuk meer dan een gewoon tekstbericht, wat een gemiddelde engagement rate had van 0,44% – de helft van een berichten met een afbeelding.

Nu betekent meer interactie niet per se meer bereik. Maar het is wel een goede indicator. Als iemand interactie heeft met jouw bericht, is er namelijk een kans dat jouw bericht ook op de tijdlijn van hun volgers getoond wordt. En dat is extra bereik!

Plaats geen links in je berichten 

Soms wil je de mensen die je op LinkedIn bereikt van het platform naar jouw of een andere website leiden. Bijvoorbeeld omdat je wilt dat ze een artikel lezen, of omdat je ze iets wilt verkopen. Logisch. Maar LinkedIn wil er alles aan doen om haar gebruikers juist op het platform te houden. Ook dat is logisch. Meer actieve gebruikers op het platform betekent dat LinkedIn meer geld kan verdienen aan de advertentieruimte die ze verkoopt. 

Daarom straft het algoritme van LinkedIn berichten met een link erin af. Deze berichten krijgen minder bereik. Voor jou betekent dit dus dat je beter content kan posten zonder link. Probeer in plaats daarvan content te posten die mensen op LinkedIn boeit en vasthoud. Dan is de kans veel groter dat je je bereik vergroot.

Wil je mensen toch per se naar jouw of een andere website buiten LinkedIn leiden? Plaats de link dan in een reactie onder je bericht. Dan zal je minder worden afgestraft door het algoritme van LinkedIn.

Prikkel, maar houd het netjes 

Een andere manier om je bereik te vergroten, is door je volgers te prikkelen. Dat heeft niet zo veel met het algoritme te maken, maar meer met de menselijke natuur. Onderzoek heeft al vaker aangetoond dat prikkelende berichten onze emoties aanwakkeren. En als we emotioneel zijn, willen we actie ondernemen. Als we ergens boos over zijn, willen we daartegen strijden. Als we met iemand meeleven, willen we die persoon een hart onder de riem steken. En als we blij zijn, willen we die blijdschap delen met anderen.

Dat verlangen om actie te ondernemen uit zich op social media vaak in interactie, zoals in likes of reacties. En zoals ik eerder al zei, kan dat leiden tot extra bereik. Prikkelen is dus goed als je meer bereik op LinkedIn wilt. Deel content die emotioneert, schuurt, of een reactie uitlokt. Maar houd het wel netjes. LinkedIn heeft regels die hatelijke taal en desinformatie verbieden. En berichten die zich in een grijs gebied bevinden, bijvoorbeeld omdat ze scheldwoorden bevatten, worden vaak bestraft met minder bereik. 

Check de updates van LinkedIn 

LinkedIn updatet regelmatig haar algoritme. Daarom is het niet goed om je hele strategie op het huidige algoritme af te stemmen. Wil je effectief rekening blijven houden met het LinkedIn algoritme? Houd dan de updates in de gaten. Soms wordt die update-informatie gedeeld door LinkedIn zelf. Maar er zijn ook altijd onderzoekers die zich bezighouden met wat wel en niet werkt op het platform. Blijf up-to-date, dan maximaliseer je je bereik.

Wees consistent aanwezig 

Je bereik vergroten op LinkedIn met content is meer dan alleen maar rekening houden met het algoritme. Een andere belangrijke factor is jouw aanwezigheid op het platform. Probeer consistent aanwezig te zijn, zodat jouw doelgroep jouw berichten regelmatig voorbij ziet komen.

Consistent aanwezig zijn op LinkedIn wordt makkelijker als je een strategie hebt. Een duidelijke contentplanning en vaste formats kunnen helpen aanwezig te blijven. Plaats bijvoorbeeld elke vrijdag een ‘achter de schermen’ foto. Of spreek af dat je elke dinsdag de nieuwe inzichten in jouw vakgebied samenvat in een video. Door vaste momenten van content plaatsen in te plannen, blijf je makkelijker consistent aanwezig en weten je volgers wat ze van jou kunnen verwachten. 

Interactie met anderen

Consistent aanwezig zijn gaat om meer dan alleen content plaatsen. Het is ook belangrijk om interactie te hebben met anderen. Reageer op de berichten van collega’s. Geef een like aan dat bericht waarin iemand anders zijn of haar inzichten deelt. En deel de posts die jij ook graag met jouw volgers zou willen delen. Om het jezelf makkelijk te maken kan je elke dag een kwartiertje inplannen om interactie te hebben met dingen die jij voorbij ziet komen op LinkedIn.

Werk samen met influencers op LinkedIn via Hulc

Door consistent aanwezig te zijn op LinkedIn met visuele content die prikkelt, vergroot jij je bereik op het platform. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Je kan ook samenwerken met influencers om jouw bereik te vergroten. Influencers? Op LinkedIn? Jazeker! Ook LinkedIn kent toonaangevende gebruikers met veel volgers. Waarschijnlijk heb jij ook wel zo’n influencer in jouw branche. Door met dat soort mensen samen te werken kan je gebruik maken van hun bereik om dat van jou te vergroten.

Wil jij samenwerken met influencers? Check dan Hulc.nl. In onze database vind je meer dan 6800 influencers en bloggers die klaar staan om jouw bereik te vergroten. Voor je het weet ben je zelf een influencer!

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x