De belangrijkste factoren van on-page optimization!

laptopphone

SEO On Page Optimization

De techniek en structuur van de website zijn van grote invloed op de zoekmachineresultaten. Daarnaast speelt het design en dan in het bijzonder de gebruiksvriendelijkheid (User Experience of UX) een rol. Met de komst van de update Hummingbird is ook de mobile UX een factor om rekening mee te houden. De mobile UX geeft de mate aan waarin je website goed leesbaar is op een smartphone of tablet.

On-page vs Off-page

Alvorens we de diepte ingaan is het handig het onderscheid tussen on-page en off-page optimalisatie te verduidelijken. On-page SEO-optimalisatie behelst alles wat op jouw website zelf plaatsvindt. Dit omvat onder andere:

  • De structuur en navigatie
  • Metadata
  • Content

Off-page zijn de activiteiten op andere websites. Alle pagina’s waar wat over jouw site wordt genoemd kunnen van invloed zijn op je ranking. Dit omvat onder andere:

  • Linkbuilding
  • Gastbloggen
  • Social media

Het is zaak je on-page SEO goed op orde te hebben zodat je het maximale resultaat haalt uit je off-page SEO.

On-page factoren

Aan on-page SEO wordt vaak te weinig aandacht besteed. Het is vaak taai, technisch en minder direct resultaatgericht dan off-page SEO. Toch loont aandacht voor on-page SEO de moeite, zeker op de lange termijn.

De drie belangrijkste on-page factoren:

On-page factor 1: Periodieke content

De kwaliteit van de content op je pagina’s en de frequentie waarmee dit wordt verbeterd en aangevuld is de grootste on-page SEO factor. Ondanks dat de algoritmes door steeds meer factoren beïnvloed worden, is het de content waar jouw site mee staat of valt. De makkelijkste manier om hier goed aan te voldoen is middels een zakelijke blog. Idealiter zou zijn om dagelijks blogs te posten over onderwerpen die een raakvlak hebben met jouw business. Probeer de lezer echt te helpen met jouw blog.

On-page factor 2: Tags

Het effectief gebruik van title tags, heading tags en alt tags is zeer belangrijk om de zoekmachines een duwtje in de rug te geven. Middels deze manier vertel je ze waar jouw pagina over gaat. Title tags zijn van grote invloed op je ranking omdat deze één van de meest invloedrijke factoren zijn in de algoritmes van de zoekmachines. Naast dat de title tag vanuit SEO oogpunt belangrijk is, helpt dit de zoeker ook bij het vinden van de juiste informatie. De title tag is namelijk de titel die in zoekresultaten getoond wordt, zoals in het voorbeeld hieronder te zien is:

title tag

In paars staat de title tag. De tekst eronder is de zogenaamde meta description.

Zorg er voor dat de title tag dus minstens één keer het keyword bevat (liefst vooraan) en is voorzien van een goede call-to-action (CTA). Maak het de zoeker aantrekkelijk om op jouw link te klikken.

afbeelding wpOok de heading tags (H1, H2 en H3) beïnvloeden de indexeerbaarheid van je pagina. Vooral voor blogs moet je hier zeer secuur mee omgaan. Overdenk deze tags goed en gebruik je keywords effectief, maar ook niet overdreven. Elke pagina moet één H1 en meerdere H2 tags hebben.

Alt tags hanteer je bij je afbeeldingen. Zoekmachines begrijpen afbeeldingen niet, dus is het van belang de zoekmachine te vertellen wat er te zien is. Dit doe je door een alt tag te gebruiken. Het gebruik van afbeeldingen maakt dat je content makkelijker te lezen is. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden.
Een tweede doel van het goed gebruiken van alt tags is afbeeldingen goed te laten ranken in Google Afbeeldingen. Vertel dus aan de hand van een aantal keywords waar je afbeelding over gaat. Houd bij het aanmaken van de alt tag in gedachte dat deze afbeelding naar voren moet komen als mensen hiernaar zoeken.

On-page factor 3: Gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit

Google analyseert hoe een bezoeker door je website beweegt. Een lage bounce rate (het percentage bezoekers dat slechts één pagina bekijkt en dus niet verder zoekt), alsmede veel pagina’s bekijken per bezoek en lang blijven hangen op een pagina zijn gunstige invloeden op de Google ranking van je website.

User Experience

De User Experience (UX) is een component binnen de on-page SEO waar nog teveel sites steken laten vallen. De UX gaat over hoe een bezoeker makkelijk vindt wat hij zoekt.

Voor je gevoel kan een goede UX haaks staan op sommige SEO fundamenten. Bijvoorbeeld een modern minimalistisch design is in strijd met uitgebreide diepgaande content. Er moeten keuzes worden gemaakt, maar toch hoeven er niet altijd concessies gedaan te worden. Zorg in het hiervoor genoemde voorbeeld dat de landingspages en de statische pagina’s het minimalistische design hanteren en scheid dit van een blog door deze op een aparte sectie te hosten. Hierdoor kun je wel veel content kwijt én behoud je je minimalistische design.

Een andere tip is het gebruik van tooltips en modals. Een tooltip is een extra deel tekst dat getoond wordt als je met de muis op een bepaald woord gaat staan of er op klikt (keuze).

Modals zorgen voor een popup die als het ware bovenop de pagina wordt getoond. De achtergrond wordt iets donkerder en de aandacht wordt getrokken door wat er in de modal staat. Het fijne van tooltips en modals is dat Google deze dus wel waarneemt en markeert als content.

Zoals we gezien hebben kun je met een aantal kleine aanpassingen in één van bovenstaande categorieën op je pagina’s al veel verschil maken in SEO.