Beeld effectief gebruiken in blogs: 6 tips

Het juiste beeld kan een tekst versterken. Daarom is het slim om beeld te gebruiken in je blogs. Maar hoe gebruik je beeld op de meest effectieve manier? Ik geef 6 tips! 

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Het is een cliché, maar daarom niet minder waar. Met het juiste beeld zet jij je teksten extra kracht bij. Je kan een complex onderwerp begrijpelijk maken. Een abstract begrip concreet maken. Of gewoon zorgen voor wat afwisseling tussen de lappen tekst. Ik probeer beeld niet alleen in te zetten als visuele ondersteuning, maar als versterking van mijn tekst. Zodat één plus één drie wordt. Hoe ik dat doe? 6 tips:

1. Maak een tekst persoonlijk met beeld van mensen 

Teksten kunnen soms nogal onpersoonlijk overkomen. Zeker online. Het is lastig om zogenaamde ‘sociale nabijheid’ te creëren: het gevoel dat een tekst écht door een mens in geschreven. En dat een citaat van een écht mens afkomt, in plaats van van een anonieme computer. Je voelt ‘m al aankomen: beeld kan helpen die sociale nabijheid te versterken. 

Door beelden van mensen te gebruiken geef je een menselijke touch aan je blog. Schrijf jij een blog over jouw producten? Gebruik dan geen foto’s van alleen die producten (dat bewaar je maar voor de productpagina), maar maak foto’s van mensen die iets doen met jouw product. En interview je iemand? Maak dan een paar leuke foto’s van die persoon om toe te voegen aan de blog. Die menselijke touch maakt je blogs persoonlijker, sympathieker en betrouwbaarder. 

2. Gebruik beeld als aanvulling

Als jij je blogs wilt versterken met beeld moet je proberen het beeld te gebruiken als aanvulling op je tekst. Daarmee bedoel ik dat je beeld niet gewoon een herhaling moet zijn van wat je in je blog schrijft. Probeer in plaats daarvan beeld te gebruiken dat extra informatie geeft, je tekst verduidelijkt, of een concreet voorbeeld geeft van een abstract begrip dat je in je tekst omschrijft. 

Beeld gebruiken als aanvulling betekent overigens wel dat je extra veel aandacht moet besteden aan de metadata van de afbeelding, en dan vooral de alt-tag. Deze tag wordt bijvoorbeeld gebruikt voor programma’s die webpagina’s voorlezen voor blinde mensen. En ze worden gebruikt op het moment dat een afbeelding niet geladen kan worden. Een goede alt-tag maakt jouw afbeelding dus ook effectief als de afbeelding zelf niet eens zichtbaar is. 

3. Blijf weg van cliché stock-foto’s

Dit is misschien een open deur, maar ik zie het nog vaak genoeg fout gaan: gebruik geen cliché stock-foto’s. Want wees eens eerlijk: wat communiceert zo’n cliché stock-foto nou vooral? Dat je te lui bent om goed beeld te zoeken. Dat is niet wat je wilt. En het is ook nergens voor nodig, want er zijn tegenwoordig zat plekken waar je gratis foto’s van hoge kwaliteit kunt vinden. Denk aan websites als unsplash.com en pexels.com

Wil jij echt punten scoren? Maak dan je eigen foto’s. Of huur een fotograaf in om een aantal fotoseries voor jou te maken. Deze investering is niet altijd nodig, maar kan wel écht een toevoeging zijn. In sommige branches, zoals de horeca en reisbranche zou ik originele foto’s zelfs een must noemen. En ook bij een interview hoort een goede foto. Dat maakt het lekker persoonlijk, weet je nog?

4. Denk verder dan foto’s 

Bij beeld denken we al snel aan foto’s. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Wat dacht je van een video of animatie? Handig als je bijvoorbeeld een stappenplan of een installatieprocedure probeert te omschrijven. Daarnaast ben ik ook fan van illustraties. Daarmee kan je écht uniek beeld toevoegen aan je blogs. 

En vergeet ook de informatie beeldvormen niet. Grafieken, tabellen, iconen en infographics kunnen een waardevolle toevoeging zijn als je complexe ontwikkelingen, processen of onderzoeksresultaten beschrijft. Daarmee kun je vaak hele lappen tekst samenvatten in één beeld. Geloof mij: daar wordt jouw doelgroep blij van.  

5. Creëer een beeldidentiteit of -merk 

Beeld kan veel toevoegen aan een specifieke blog. Maar als we even uitzoomen en naar het grote plaatje kijken, kan je beeld ook gebruiken om een identiteit of merk op te bouwen. Door consequent te zijn in de soorten beeld die je gebruikt, wordt jouw beeld herkenbaar. En dat is weer handig als je die beelden deelt op sociale media. Dan val je op in de eindeloze stroom informatie op de tijdlijn van je doelgroep.

Een goed voorbeeld is Pieter Pot, een duurzame online supermarkt die altijd dezelfde herkenbare illustratiestijl gebruikt. Of wat dacht je van Bol.com die op social media altijd dezelfde herkenbare visuele stijl toepast. Met zo’n beeldindentiteit of -merk blijft jouw boodschap nog beter hangen. 

6. Wees creatief!

Ondertussen heb je wel door dat je met beeld alle kanten op kan. Deze tips kunnen je helpen om beeld effectief te gebruiken in je blogs. Maar laat je absoluut niet beperken door deze tips. Wees vooral creatief! Ontwikkel een eigen illustratiestijl, verras je doelgroep, experimenteer met typographie of denk na over een uniek kleurenpalet. Daarmee trek je de aandacht, bouw je je merk op, en versterk jij de teksten in je blogs. 

Blogs laten schrijven door specialisten via Hulc

Goed beeld kan een blog versterken. Maar daarvoor moet je wel eerst een goede blog hebben. Natuurlijk heeft niet iedereen de tijd, zin, of kunde om regelmatig goede blogs te schrijven. That’s where we come in. Via de database van Hulc kan jij in contact komen met meer dan 9500 bloggers, vloggers, influencers en andere publishers. Zij kunnen jou helpen met het schrijven van blogs. Of kunnen links naar jouw content en website plaatsen in hun eigen content. Daarnaast kun je ook terecht bij onze partner Copy Robin. Bij hen krijg je snel en betaalbaar teksten van hoge kwaliteit. 

Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl.

 

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x