Een B2B contentstrategie die écht iets oplevert? Zo doe je dat!

Een B2B contentstrategie die écht iets oplevert? Zo doe je dat!

Ook als B2B onderneming kan jij succesvol zijn met contentmarketing. Maar daarvoor heb je wel een goede contentstrategie nodig. In deze blog deel ik tips waarmee jouw strategie écht wat oplevert!

Bij ‘kick-ass content’ denken we al snel aan B2C content. Coole reclames, gave guerrilla campagnes, hippe influencers, dat soort dingen. Maar contentmarketing is er ook voor B2B ondernemingen. Sterker nog: contentmarketing kan jou enorm veel opleveren. Naamsbekendheid, branding, betalende klanten. Maar daarvoor heb je wel een ijzersterke contentstrategie nodig. 

Wat is contentmarketing? 

Eerst nog even terug naar de basis: waarom is een contentstrategie belangrijk in het B2B segment? Om dat te begrijpen, moet je weten wat contentmarketing precies is. Joe Pulizzi, de geestelijk vader van de moderne contentmarketing, definieert het als volgt:

“Contentmarketing is een strategische marketingaanpak die zich richt op het creëren en distribueren van waardevolle, relevante en consistente content om zo een duidelijk gedefinieerd publiek aan te trekken en vast te houden – en om, uiteindelijk, winstgevende klantacties te stimuleren.” 

Volgens Pulizzi is contentmarketing dus een manier om een relatie op te bouwen met je doelgroep door middel van waardevolle en relevante content. Om die doelgroep vervolgens pas in tweede instantie om te vormen tot betalende klanten. Dat wil jij natuurlijk als B2B ondernemer.

5 tips voor een succesvolle B2B contentstrategie

Het belang van contentmarketing voor de B2B-sector is duidelijk. Maar succes behalen door middel van contentmarketing is makkelijker gezegd dan gedaan. Als jij wilt dat jouw content écht wat oplevert, heb je een ijzersterke strategie nodig. Deze tips helpen je op weg:

1. Definieer duidelijke doelen 

Je hebt een strategie nodig om je doelen te behalen. Maar je hebt eerst duidelijke doelen nodig voordat je een succesvolle strategie kan uittekenen. Denk eens goed na: wat wil jij precies bereiken met de inzet van contentmarketing? Wil jij je naamsbekendheid vergroten? Expertise tonen? Nieuwe klanten binnenhalen? Of wil je bestaande klanten aan je binden? 

Minstens zo belangrijk is het om vooraf te definiëren wanneer jouw strategie succesvol is. Wanneer heb je genoeg naamsbekendheid? Hoeveel klanten wil je binnenhalen? Wanneer toon je genoeg expertise? Natuurlijk is het antwoord vaak “zo veel mogelijk”. Maar het is beter om een concreet doel te hebben. Dan pas kan je zeggen hoe succesvol je strategie is. Alle extra opbrengsten zijn dan mooi meegenomen. 

2. Leer je doelgroep écht kennen 

Behalve een duidelijk begrip van je eigen doelen, is het belangrijk om een diepgaand begrip van je doelgroep te ontwikkelen. De doelgroep staat immers centraal bij contentmarketing. Lees de definitie van Pulizzi nog maar eens. De content die je maakt moet waardevol en relevant zijn voor je doelgroep. En het is je doelgroep die je wilt aantrekken en vasthouden. 

Om dat succesvol te doen, moet je je doelgroep door en door kennen. Generieke omschrijvingen zoals “horecaondernemingen in de randstad” zijn niet voldoende. Je moet weten wat jouw doelgroep bezighoudt. Tegen welke problemen ze aanlopen, welke vragen zij hebben, en wat hun concrete behoeften zijn. Als je dit soort dingen over je doelgroep weet, kan je daar namelijk gericht op inspelen. En dat vergroot natuurlijk het succes van jouw strategie. 

3. Durf te kiezen 

Voor een sterke strategie zal je harde keuzes moeten maken. Je kunt simpelweg niet alles doen, niet iedereen bereiken, en niet alles vertellen. En dat is ook helemaal niet nodig. Een strategie wordt vaak een stuk beter van duidelijke keuzes. Harde keuzes maken het verschil tussen een strategische aanpak en gewoon maar wat aanrommelen. 

Je zal bijvoorbeeld moeten kiezen over welke onderwerpen je content maakt. Als jij een podiumbouwer bent, kan je content maken over festivalpodia, concertpodia, congrespodia, licht, geluid, pyrotechniek, led-technologie, en nog veel meer. Maar wat nou al jij één of twee van deze onderwerpen kiest? Het liefst de onderwerpen waar jij het meeste expertise in hebt, misschien zijn dat pyrotechniek en festivalpodia. Als jij alleen nog maar content gaat maken over deze twee onderwerpen, zet jij jouw expertise extra in de schijnwerper. 

Maar je kan ook keuzes maken in de kanalen die je inzet om je content te verspreiden. Je kunt niet overal zijn. Dus waar kies je voor? TikTok of Facebook? Radio of tv? Online of print? Je kunt ook nog keuzes maken over de tone of voice die je gebruikt, de hoeveelheid content die je maakt, en de momenten waarop je je content plaatst. 

Je snapt: hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter jij weet welke keuzes de juiste zullen zijn. Hetzelfde geldt voor je doelen: hoe duidelijker die gedefinieerd zijn, hoe beter jij weet hoe je die doelen kunt bereiken en dus welke strategische keuzes je zal moeten maken.

4. Investeer in content van hoge kwaliteit 

Kwaliteit gaat boven kwantiteit in de contentmarketing. Elke blog, social post, whitepaper, vlog, infographic en podcastaflevering is namelijk een visitekaartje voor jouw onderneming. Als jij een goede indruk wil maken, moet je dus zorgen dat elk stuk content dat de deur uitgaat inhoudelijk, taalkundig, én visueel sterk is.

Het is niet mijn bedoeling om je hiermee te intimideren. Natuurlijk is het ok om met wat simpele blogs en wat video’s met je telefoon te beginnen. Maar het zou wel je doel moeten zijn om de hoogst mogelijke kwaliteit na te streven met de kennis, kunde en het budget dat jij tot je beschikking hebt. 

Wil jij je contentproductie naar een hoger niveau tillen? Dan is het misschien nodig om met een (freelance) contentmaker samen te werken. Iemand die ijzersterk kan schrijven, of fantastisch kan vormgeven. Je kunt ook kijken of je samen kan werken met influencers of bloggers. Zij weten vaak precies hoe je een doelgroep aanspreekt en vasthoudt met aansprekende content. 

5. Blijf consequent content maken

Mijn laatste tip: onthoud dat een contentstrategie gericht moet zijn op de lange termijn. Een relatie opbouwen en gezond houden kost tijd. Zeker in de B2B-wereld, waar je vaak langdurige, duurzame relaties probeert aan te gaan. Zet daarom een strategie uit voor de lange termijn, bijvoorbeeld vijf jaar. 

Gedurende die vijf jaar is het belangrijk dat je consequent content blijft maken. Maak voor elk kwartaal een duidelijke contentplanning en houd je daar aan. Daarmee leer je jezelf de goede gewoonte aan om content te maken, weet jouw doelgroep waar ze aan toe zijn, en maak je de algoritmes van Google en social media blij met een voorspelbaar uploadschema. 

Blijf de resultaten van je strategie ook regelmatig evalueren. En stuur bij waar nodig. Zo weet je zeker dat jij naar jouw doelen toe blijft werken, dat je een relatie opbouwt met je doelgroep, en dat jouw contentstrategie écht iets oplevert. 

Werk samen met influencers en bloggers via Hulc

Wil jij jouw contentstrategie naar een hoger niveau tillen? Werk dan samen met influencers en bloggers die jouw doelgroep weten te bereiken. Ja, die zijn er ook voor B2B-sectoren, echt waar. Zij weten hoe ze jouw doelgroep aanspreken met waardevolle, relevante content. Van die kennis, kunde en dat bereik kan jij gebruik maken!

In de database van Hulc vind je meer dan 9500 influencers en bloggers die klaar staan om jou te helpen met een sterke uitvoering van jouw contentstrategie. Weten hoe het werkt? Check hulc.nl

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x