Kan AI de copywriter vervangen? – Content van de toekomst

ai copywriters

Algoritmes die teksten schrijven, kan dat? Hou je vast… het gebeurt al vaker dan je denkt!

De oprichter van Content Marketing Institute, Joe Pulizzi, zegt over AI content het volgende:

“Over 10 jaar zal het merendeel van de content geschreven worden door software. Over 20 jaar vragen we ons af waarom we vroeger zoveel tijd verspilden met het handmatig creëren van content.”

Dus als je nu contentmarketeer of copywriter bent van beroep, moet je het dan maar opgeven en je gewonnen geven aan de bots? Carrièreswitch naar programmeur?

Nope. Juist niet. En ik zal je vertellen waarom niet. Maar om ‘het gevaar’ beter te begrijpen gaan we eerst dieper in op de technologie.

Wat is het, hoe werkt het, wat is de status?

Natural Language Generation

De techniek achter Natural Language Generation (NLG) is vooral de laatste jaren sterk ontwikkeld. De techniek wordt steeds beter, wat betekent dat het steeds begrijpelijkere teksten worden met steeds minder fouten. De fouten zitten momenteel vooral nog in de logica achter de opbouw van alinea’s en de zinsopbouw.

Maar… dit wordt steeds beter en het is een kwestie van tijd voor er goede, begrijpelijke en foutloze teksten geproduceerd worden.

Say ‘Hi’ to the bots!

Dus wat is de technologische status nu van deze bots? Laten we de twee bekendste tools nader bestuderen.

Quill

quill

Dit is een van de bekendste tools voor het automatisch genereren van webteksten. De input kan een spreadsheet zijn, waar de bot vervolgens een logisch verhaal van maakt. Of eigenlijk niet één verhaal; Quill kan net zo makkelijk duizend variaties, allen uniek, maken.

Een voorbeeld waarvoor Quill nu al gebruikt wordt is verslag leggen van amateur sportwedstrijden in de Verenigde Staten. Dit interesseert grote media te weinig, maar alsnog zullen enkele lokale lezers het gerust willen lezen. Dit is waar Quill ingezet kan worden: aan de hand van data er een simpele tekst van maken.

“Quill collates data on thousands of [small amateur baseball games] and can produce thousands of articles almost instantaneously, one for each match, in a style similar to sportswriters, who are easy to imitate.”

Toch vergt het momenteel nog veel arbeid om Quill van de juiste data te voorzien; dit moet per type tekst eenmalig ingesteld worden. Hierover later meer.

Wordsmith

wordsmith

Wordsmith van Automated Insights zet data (cijfers) om in begrijpelijke tekst.

“The most powerful NLG platform that gives companies complete control over transforming data into insightful narrative, all at an unprecedented speed and scale.”

De eerste stap voor zowel Quill als Wordsmith is de data verzamelen en kant-en-klaar aanbieden in een template. Daarna moet de bot ‘geleerd worden’ hoe deze data te interpreteren. Dit blijft vooralsnog mensenwerk.

datareport

“Dit is pas het begin! Ik ben volgend jaar mijn baan kwijt!”

Ondanks de mega snelle ontwikkelingen denk ik niet dat je hoeft te vrezen voor je baan. En wel om de volgende redenen:

  1. De Human Touch. Robots kennen geen emoties. Ook dit is in te stellen, maar een er zijn oneindig veel natuurlijke reacties denkbaar die allen ingesteld zullen moeten worden door … de mens. Wij kunnen beter relativeren doordat we ervaringen hebben. Bekijk eens onderstaand voorbeeld. Welke is door de robot geschreven?wordsmith vs human

    Inderdaad, verhaal 1 is door de robot geschreven. De menselijke variant treft vergelijkingen, weet wanneer iets better-than-expected is. Een robot kan dit alleen weten als dit ook weer ingevoerde data is.

  2. Inrichten is nu nog te omslachtig. De koppelingen maken zodat de bot de data kan interpreteren is nu nog zo arbeidsintensief dat het vaak sneller en goedkoper is om het door menselijke hand te laten schrijven.
  3. Het gezicht. Wie is de schrijver? We houden van helden. Een goed boek, geschreven door je favoriete auteur heeft iets. Je kunt je associeren met hem/haar. Dat is ook waarom influencermarketing nu zo populair is. Dit gaat ‘m niet worden voor een robot.

Conclusie: “O gelukkig. Dus er verandert niets?”

Fout. Voor de contentmarketeer gaat er de komende jaren veel veranderen. Content produceren wordt steeds populairder en ook steeds makkelijker, dat betekent dat er bovenuit stijgen steeds moeilijker wordt.

Het aantal lezers blijft gelijk (als het niet al daalt door social media) maar er wordt steeds meer content geproduceerd. Waarom? Nou hierom:

  • Sinds marketeers erachter zijn gekomen dat content een van de allerbelangrijkste factoren voor SEO (Search Engine Optimization) is, duiken marketeers massaal op content. Vooral het schrijven van inhoudelijke artikelen is een populaire SEO-tactiek geworden.
  • Push marketingactiviteiten worden steeds minder gewaardeerd. Koud bellen werkt niet meer en ook de nieuwe AVG-wetgeving legt veel brutale – maar effectieve – methoden aan banden. Bedrijven die hierin waren gespecialiseerd maken nu de overstap naar pull methoden zoals contentmarketing. Ook zij bieden nu dus vaak content als een service aan.
  • En de AI bots dus. Nu dus nog niet foutloos en kostenintensief om op te starten, maar dat gaat met de tijd wel veranderen.