Hoe verlaag je de bounce rate van je website?
De bounce rate, ook wel het bouncepercentage genoemd, is een belangrijke factor voor het bepalen van je positie in de Google zoekresultaten. Een hoge bounce rate betekent voor Google dat je pagina’s waarschijnlijk geen kwaliteit bevatten, omdat je bezoekers deze pagain’s snel verlaten. Het is belangrijk om te weten hoe je de bounce rate kunt verlagen.
Het aantal bezoekers die op een pagina komen en deze weer verlaten zonder het bezoeken van andere pagina’s bepalen het percentage van de bounce rate. Google zal het waarderen wanneer bezoekers lang op een pagina blijven en meerdere pagina’s bezoeken, omdat dit betekent dat de pagina van toegevoegde waarde is voor de binnenkomende bezoekers. Maar hoe zorg je er als website voor dat bezoekers daadwerkelijk doorklikken na het zien van de eerste pagina? Hieronder 5 stappen waar je op moet letten voor het verlagen van de bounce rate.
1. Wat is je boodschap? Zorg voor focus!
Het is belangrijk om er voor te zorgen dat een website focus heeft, omdat dit richting geeft. Dat is belangrijk omdat je dan als website aan Google en je bezoekers laat zien waar je website over gaat. Wat is de voornaamste boodschap die je over wilt brengen? Wanneer bezoekers geen andere pagina’s zien met dezelfde soort inhoud, eenzelfde focus, zullen ze je website verlaten.
Door de inhoud per pagina te specialiseren tot een specifiek onderwerp binnen het hoofdonderwerp zal de organische bezoekersstroom toenemen waardoor je website een autoriteit wordt in je niche. Ook de titels en de meta omschrijving moeten duidelijk zijn voor Google. Daarom is het raadzaam om hiervoor goede keywords te gebruiken. Er zullen meer bezoekers uit de doelgroep komen wanneer het blogonderwerp erg gerelateerd is aan de producten die verkocht worden op dezelfde site.
2. Verbeter de laadtijd en verhoog de snelheid van je website.
Eén van de grootste ergernissen voor veel mensen is lang moeten wachten. Bezoekers kunnen al wegklikken van de pagina wanneer het wachten te lang duurt. Daarom is het van belang om de laadtijd te verkorten, zodat de bezoeker ook daadwerkelijk de kans krijgen om de inhoud te beoordelen. Een lange laadtijd kan er voor zorgen dat potentiële bezoekers bewust niet de pagina bezoeken, omdat ze uit ervaring weten dat het lang duurt om de site te laden. Pas de pagina’s aan voor elk mobiel apparaat.
Optimaliseer daarom de afbeeldingen op de pagina en gebruik alleen de benodigde plugins. Plugins kunnen er voor zorgen dat de pagina sneller laadt, doordat ze bijvoorbeeld spam verwijderen, maar het kost natuurlijk ook tijd om deze plugins te laden. Het is daarom belangrijk om kritisch te zijn bij de installatie en het gebruik van plugins.
3. Schrijf kort, kachtig en to the point!
Het duurt meestal maar een paar seconde voordat bezoekers een pagina verlaten, daarom is het belangrijk om meteen de aandacht te trekken. Alleen aandacht trekken i echter niet voldoende, de inhoud moet ook goed zijn. Anders klikken de bezoekers alsnog weg. Zorg er dus voor dat je bij lange teksten het overzicht bewaard voor je bezoekers, zij moeten in staat zijn de tekst snel te kunnen scannen om onnodig lezen van irrelevante informatie te voorkomen. Een manier om het overzicht te bewaren in je teksten is door het gebruik van tussenkopjes. Een andere methode om de bounce rate te verlagen is in de tekst interne links te plaatsen zoals deze link. Contany biedt de specialisatie van linkservice aan als dienstverlening voor uw onderneming.
4. Verleid je lezer tot actie en voeg call-to-actions toe.
Het is belangrijk om de lezers veel mogelijkheden te geven, zodat ze na het lezen van de blog nog genoeg andere interessante acties kunnen ondernemen. Dit kan gedaan worden door een link van gerelateerde blogs op de pagina te plaatsen, maar ook door de lezers er bijvoorbeeld op aan te spreken in de blog zelf. Deze call-to-actions (CTA), zorgen ervoor dat bezoekers een gewenste acties uitvoeren op je website. Denk hierbij aan het achterlaten van gegevens of het afnemen van je product of dienst. Bovendien klikken bezoekers bij een call-to-action door naar een andere pagina wat je bounce rate ook ten goede komt. Bijvoorbeeld: Lees onze andere blogs voor meer informatie over optimalisatie.
5. Test, controleer en verbeter het uiterlijk van je website.
Ook het uiterlijk van een pagina kan bijdragen aan het verminderen van de bounce rate. Kleine aanpassingen kunnen zorgen voor grote veranderingen. Zo kan het veranderen van een kleur of positie veel invloed hebben op het gedrag van de lezer. Daarom is het belangrijk om regelmatig kleine aanpassingen A/B te testen en zo nodig aan te passen.
Door gebruik te maken van deze 5 tips kun je de bounce rate flink laten afnemen en zijn bezoekers veel actiever op je website, wat uiteindelijk zal leiden tot een hogere conversie.
Heb jij nog een goede tips om je bounce rate te verlagen? Of heb je een vraag? Plaats hieronder je reactie.