5 marketingtips voor Q3 en Q4 2022
De markt is volop in beweging. De tweede helft van 2022 vraagt dan ook om een andere marketingaanpak dan de eerste helft. Wat zijn de belangrijkste trends? En hoe speel je daar slim op in? In deze blog geef ik je 5 tips.
De roaring twenties die ons beloofd waren na de coronacrisis zijn voorlopig ver te zoeken. Hoewel de economie nog in de lift zit, is er geen jubelstemming op de markt. Grote personeelstekorten, de explosief toegenomen vraag naar veel producten na de coronaperiode, en de geopolitieke instabiliteit (Oekraïne, Taiwan, etc.) zorgen voor schaarste en inflatie.
Tegelijkertijd maakt de wereld van digitale marketing een belangrijke verandering door. Door nieuwe Europese wetgeving en toegenomen consumentenzorgen rondom data en privacy, staat het traditionele online advertentie- en marketingmodel op z’n kop.
De kunst is om de kansen in deze tijd te zien en daar slim op in te spelen. Hopelijk helpen deze 5 tips je op weg:
1. Inflatie en schaarste: herverdeel je budget
Besparen, besparen, besparen: dat is voor veel mensen het mantra wanneer er een financiële crisis dreigt. Maar besparen op je marketingbudget is geen goed idee. Je kunt beter nadenken over hoe je je budget zo effectief mogelijk kan inzetten.
Herverdeel je budget. Besteed geen marketingbudget aan producten of diensten die niet of nauwelijks leverbaar zijn door de schaarste. Zet in plaats daarvan in op branding. De crisis gaat ooit voorbij. En dan kan je er maar beter uitkomen als een sterk merk dat mensen niet vergeten zijn.
Een andere optie is om je advertentie- en marketingbudget in de tweede helft van 2022 te verschuiven naar producten die nog wél in overvloed beschikbaar zijn. Misschien dat dit niet je cash cows zijn, maar in tijden van crisis kunnen ze je helpen het hoofd boven water te houden. Of investeer in content- en influencermarketing waarmee je klanten leert duurzamer en zuiniger met hun producten om te gaan, en verminder zo de vraag.
2. Raak bekend met de nieuwe wetgeving DSA & DMA
Leuk is het niet, maar belangrijk wel: op de hoogte zijn van de relevante wetgeving. Twee belangrijke stukken om in de gaten te houden zijn de Europese Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA). Net zoals de AVG een paar jaar geleden, zullen deze richtlijnen een grote impact hebben op hoe de digitale wereld eruit ziet.
De belangrijkste doelen van de DSA en de DMA zijn volgens de Europese Commissie:
- Om een veiligere digitale ruimte te maken waarin de fundamentele rechten van alle gebruikers van digitale diensten beschermd zijn.
- Om een gelijk speelveld te creëren waarin innovatie, groei en competitie bevorderd worden binnen de Europese markt en daarbuiten.
In de praktijk zorgt de DMA er voor dat platformen en bedrijven niet te groot en machtig worden. Apple krijgt bijvoorbeeld minder macht over welke apps er in de appstore terecht komen. De DSA is samen te vatten als een richtlijn die alles wat offline illegaal is, ook online illegaal zal maken. Denk aan het schenden van privacy, inbreuk maken op auteursrecht, of aanzetten tot haat.
De wetten zijn al aangenomen, maar nog niet van kracht. Dit is dus hét moment om je in te lezen en voor te bereiden. Zo kom je straks niet voor verrassingen te staan.
3. Van cookie-based naar context-based advertenties
Zoals gewoonlijk beweegt de markt in grote lijnen mee met de wetgeving. De DSA legt extra nadruk op het beschermen van de privacy van online gebruikers. En de markt beweegt mee door third-party-cookies uit te faseren. in 2024 wil Google Chrome helemaal stoppen met cookies.
Jarenlang werden third-party-cookies gebruikt om online gebruikers te volgen. Op die manier werd er heel veel data verzameld op basis waarvan advertenties getoond konden worden. Dit had flinke nadelen (vooral voor de gebruikers). Het vermindert bijvoorbeeld de vrije keuze van de consument. En het beloont het schenden van privacy door websites en platforms.
Het is dus tijd om van cookie-based advertenties af te stappen – of je nu een adverteerder bent of aanbieder van advertentieruimte. Probeer in plaats daarvan context-based advertenties te maken en plaatsen. Dat wil zeggen: advertenties die gerelateerd zijn aan de content waarnaast ze getoond worden.
Denk aan een advertentie voor FIFA 23 op de website van Voetbal International. Of een advertentie voor Amnesty International naast een artikel over de Oorlog in Oekraïne. Dat is relevanter voor de doelgroep. En daarom misschien zelfs beter voor je conversie.
4. Wees eerlijk en open
Transparantie lijkt steeds belangrijker te worden. Consumenten willen bijvoorbeeld weten hoe jij je steentje bijdraagt aan een betere wereld. Hoe zet jij je in voor een beter milieu? Meer sociale gelijkheid? Of de privacy van je klanten en websitebezoekers?
Daarnaast wordt steeds vaker van organisaties gevraagd zichzelf te verklaren. Een bedrijf dat nu nog zaken doet met Russische oligarchen moet daar wel een goede reden voor hebben. En als de prijzen van jouw producten opeens omhoog schieten, is het wel zo netjes om aan je (vaste) klanten uit te leggen waarom.
Dat zien we nu gebeurden bij energieleveranciers. Door de rekening van hun klanten met soms wel honderden euro’s te verhogen, brengen ze hen soms in ernstige problemen. Toch kunnen die energieleveranciers er zelf vaak weinig aan doen dat de prijzen zo hard stijgen.
Een goed, eerlijk en open verhaal kan in zo’n situatie de pijn enigszins verlichten. Het zorgt voor vertrouwen, behoud van reputatie en misschien zelfs een beetje respect. Dat zijn dingen die je goed kunt gebruiken wanneer de consument het geld weer laat rollen.
5. Speel in op nieuwe behoeften
Q3 en Q4 van 2022 zien er heel anders uit dan de eerste helft van het jaar. Zo’n nieuwe situatie zorgt voor nieuwe behoeften bij jouw doelgroep. Als jij die behoeften weet te herkennen en daar goed op inspeelt, kan jij ook komend half jaar scoren.
Het is voor grote groepen in de samenleving bijvoorbeeld belangrijker dan ooit om duurzaam te leven en te besparen. Om het milieu te besparen en om de kosten te drukken. Ook vinden mensen het steeds belangrijker dat hun privacy gerespecteerd wordt. En willen consumenten weten hoe jij de wereld een stukje beter maakt.
Onderzoek wat de specifieke behoeften van jouw doelgroep zijn het komende half jaar. En scherp je marketingplan daar op aan. Dan sluit jij 2022 goed af.
Samenwerken met bloggers via Hulc
Kan jij nog wat hulp gebruiken bij het uitvoeren en verspreiden van je marketinguitingen, zoals speciale aanbiedingen, content of linkbuilding? Werk dan samen met bloggers en influencers. Zij kunnen je helpen hun publiek op een effectieve manier te bereiken. Bijvoorbeeld door links naar jouw content te delen. Of door jouw organisatie in het zonnetje te zetten.
In de database van Hulc vind je meer dan 9500 influencers, bloggers en andere publishers uit veel verschillende niches. Ga naar Hulc.nl en kijk of jouw perfecte samenwerking ertussen zit.