4 tips voor influencer marketing in 2018
Of je nou werkzaam bent in de mode, ICT of foodbranche: als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw product of dienst bij de juiste doelgroep opvalt. Maar hoe doe je dat in 2018? Precies: met een passende influencer marketing campagne. Dit behoort tot een belangrijk onderdeel binnen jouw internet marketing strategie. Daarom lichten we in deze blog 4 tips toe voor succesvolle influencer marketing.
Wie is de geschikte influencer?
Als je jouw product of dienst wilt promoten via een social influencer dan is het belangrijk om te ontdekken welke influencers door jouw doelgroep worden gevolgd. Heb je een modewebshop en wil je graag dat die prachtige schoenen meer worden verkocht? Kies dan voor een succesvolle fashionblogger. Heb je een eigen restaurant? Nodig dan een populaire foodblogger uit om in jouw restaurant een hapje te komen eten. Let er altijd wel goed op in welk segment de blogger valt. Test en bezoekt hij of zij vaak luxe producten of events? Dan is het waarschijnlijk niet verstandig om hem of haar te benaderen als jouw doelgroep juist houdt van koopjes en voordeel.
Moraal van het verhaal: verdiep je in jouw doelgroep en ga eventueel in gesprek met een aantal klanten wie zij als een autoriteit zien binnen het vakgebied van jouw onderneming. Alleen zo ga je ook daadwerkelijk een samenwerking aan met een influencer die écht past bij jouw bedrijf.
Influencer marketing en linkbuilding
Influencer marketing en linkbuilding staan nauw in verbinding met elkaar. In ruil voor een product of dienst schrijft een influencer een blog op zijn of haar webpagina inclusief een linkje naar jouw website. Het is slim om te kiezen voor een influencer die een website heeft met een zo’n hoog mogelijke trustflow en citation flow. Als jouw linkje op een website verschijnt met een hoge waarde dan zorgt dit weer voor een betere positie in Google voor jouw website. En dat is weer goed voor SEO-doeleinden, want zo is jouw website beter online vindbaar.
Handmatig benaderen
Als je eenmaal een geschikte social influencer hebt gevonden waarvan jij denkt dat hij of zij iets kan betekenen voor jouw bedrijf dan is het zaak om diegene te benaderen. Sommige influencers zijn aangesloten bij een organisatie. Deze regelen de verkoop van artikelen en posts. Toch is het vaak goedkoper om de social influencer handmatig te benaderen. Dit levert vaak ook nog eens beter resultaat op aangezien je rechtstreeks met de persoon zelf kunt overleggen over de samenwerking.
Inzicht in statistieken
Ga op een strategische manier te werk. Implementeer de posts van de influencer waar jij mee samenwerkt in Google Analytics. Zo kun je meten hoeveel bezoekers via een post binnen zijn gekomen op jouw website en welke route ze hebben bewandeld. Kijk samen met de influencer welke content werkt en welke niet. Blijf altijd goed samenwerken en vraag waar nodig om feedback en tips van de influencer en jouw klanten.
Deze gastblog is geschreven door Dominique Bouwmeester van Traffic Today.