31 experts over de toekomst van influencer marketing

Voor een onderzoek naar influencer marketing hebben wij 31 experts gevraagd naar hun ervaring hiermee en werpen zij een blik op de toekomst.

De opzet van het onderzoek

Vanwege de groeiende belangstelling naar influencer marketing hebben wij 31 marketingexperts gevraagd naar hun ervaringen met influencer marketing. We hebben de experts de volgende vragen voorgelegd:

  • Wat is het doel van influencer marketing voor jouw bedrijf?
  • Wanneer zet jouw bedrijf influencer marketing in?
  • Werkt jouw bedrijf vaker samen met dezelfde influencer?
  • Welke online kanalen zijn voor jouw bedrijf het meest interessant?
  • Hoeveel budget geeft jouw bedrijf uit aan influencer marketing?

Wat zeggen de experts over influencer marketing?

1. Margje – Goboony
‘Influencer marketing is erg belangrijk. Mensen volgen graag mensen waarmee ze zichzelf kunnen identificeren. Als de influencer ons product gebruikt is de kans groter dat een volger dat ook zal doen. Daarnaast vergroot je je naamsbekendheid.’

2. Patric van Maaren – Second Company
Vraag en aanbod vinden elkaar via gespecialiseerde platforms zoals Hulc, dit zal in de toekomst enkel toenemen. Accountability en ROI worden steeds beter inzichtelijk door nieuwe tools en technieken om dit te meten. Een belangrijk punt voor data-driven marketeers. Daardoor zal Influencer marketing steeds meer een vaste plek in content marketing en SEO strategieën innemen en niet alleen door early adopters maar ook door data-driven marketeers en seo’s vaker ingezet worden als vast onderdeel van de marketingmix, of als growth experiment de revue passeren.’

3. Rostam – Musjroom
‘Er zullen steeds meer influencer marketing mensen actief worden op social media. Micro-influencers groeien enorm, bereiken een niche doelgroep en er ontstaan meer communities op waardoor iedereen een influencer kan zijn’.

4. Wouter Visser – Brandfirm
‘’In de toekomst wordt influencer marketing steeds belangrijker. Creatieve en originele content produceren is en blijft dé manier om in contact te komen met potentiële klanten voor een bedrijf. Wij verwachten dat de komende jaren de rol gaat veranderen van éénmalige samenwerkingen met influencers naar influencers die voor lange tijd écht het gezicht van een merk gaan worden. Daarnaast krijgt men steeds sneller door wanneer iets een gesponsorde post wordt, dus daar moet in de toekomst rekening mee gehouden worden.’’

5. Annelien Pol – Simplicate
Influencer marketing heeft zich ontwikkeld tot essentieel onderdeel van de marketingstrategie van veel b2c-marketeers. Bij b2b-markten is de inzet van influencers nog in ontwikkeling. Begin als eerste stap met het benutten van de  influencers die je al in huis hebt. Specialisten in je organisatie kennen vaak als geen ander de steen in de maag van de klant. Help hun met het naar buiten brengen van hun kennis, visie en passie.’

De resultaten

Uit het onderzoek bleek dat maar liefst 41,9% van de ondervraagde experts het afgelopen half jaar minstens één keer samen heeft gewerkt met een betaalde influencer.

”Influencer marketing gaat steeds belangrijker worden in 2019. Bedrijven zullen een groter gedeelte van hun marketingbudget reserveren voor influencer marketing. Ik verwacht dat er in 2019 of in 2020 per kanaal een standaard gaat komen qua kosten. Dus bijvoorbeeld: voor een blog betaal je standaard X per quality view. Dit is voor zowel influencers als voor bedrijven interessant, omdat je dan beide weet waar je aan toe bent. Momenteel is dit nogal variërend.”

Chris van der Lee

Marketingmanager, Gewoonstijl

1. Doelen van influencer marketing

Uit het onderzoek is ook gebleken dat influencer marketing voornamelijk wordt ingezet om snel een groot bereik te creëren en om mensen kennis te laten maken met producten of diensten. Dit is ook te zien in de onderstaande tabel. De meeste experts kiezen als doel voor influencer marketing namelijk branding of naamsbekendheid, gevolgd door meer bezoekers naar mijn website. Linkbuilding werd het minst genoemd als doel.


Influencer marketing heeft bij de meeste bedrijven branding en naamsbekendheid als doel

Verder blijkt dat het gebruik van influencer marketing niet seizoensgebonden is. Bedrijven maken er het hele jaar door gebruik van. De meest genoemde gelegenheden wanneer influencers ingezet worden zijn:

  • Bij een evenement
  • Bij een productlancering
  • Als marketingactiviteit

2. Geen influencer marketing?

Het blijkt dat 51,8% van de bedrijven bewust geen gebruik maakt van influencer marketing. De meest genoemde redenen hiervan zijn dat de bedrijven…

  • … niet weten hoe het werkt
  • … het nut er niet van inzien
  • … het te duur vinden
  • … tevreden zijn met de huidige marketingstrategie

3. Hoe vind je de juiste influencer voor jouw bedrijf?

Voor je de juiste influencer voor jouw bedrijf kunt vinden is het belangrijk om uit te zoeken welke doelgroep je wilt bereiken. Aan wie wil je jouw boodschap overbrengen? Als je de doelgroep duidelijk in kaart hebt, kun je specifiek zoeken naar influencers die dezelfde doelgroep/volgers hebben.

Op de vraag naar welke statistieken de experts het meest kijken bij het kiezen van een influencer antwoordt het meer en deel dat zij kijken naar:

1. De Domain Authority
2. Het aantal volgers op social media
3. Het gemiddeld aantal reacties op social media

In onderstaande tabel zijn de gegeven antwoorden te zien.

4. Vaker samenwerken met dezelfde influencer

Maar liefst 76,9% van de bedrijven werkt vaker samen met dezelfde influencers. Dit ligt in lijn met de uitspraak van Wouter Visser van Brandfirm. Hij verwacht namelijk dat merken influencers willen gaan inzetten om écht het gezicht van een merk te worden. 

5. Eigen website en Instagram het meest interessant

Hoewel er veel kanalen werden genoemd, waren de meest interessante kanalen voor experts eigen websites (bloggers), YouTube (vloggers), Instagram en Facebook. Je doet er dus goed aan om jouw influencer marketingactiviteiten via een van deze kanalen te laten lopen. 

6. Meeste bedrijven minder dan €1.000 aan influencer budget

Er zit een groot verschil tussen het influencer budget van de ondervraagde bedrijven. 20% heeft minder dan €1.000 budget terwijl 13,3% een budget heeft tussen de €5.000 en €10.000.

13,3% van de bedrijven heeft een influencer budget tussen €5.000 en €10.000 euro.

Conclusie

Naar aanleiding van het onderzoek kunnen er een aantal dingen vastgesteld worden:
1. Influencer marketing wordt voornamelijk ingezet voor branding en naamsbekendheid.
2. Ongeveer de helft van de ondervraagde bedrijven maakt gebruik van influencer marketing.
3. Bij het vinden van de juiste influencer kijken de meeste experts naar de Domain Authority van een website.
4. De meeste bedrijven werken meerdere keren samen met dezelfde influencer.
5. Er zit een groot verschil in de budgetten die bedrijven vrij hebben gesteld voor influencer marketing.