11 influencermarketing trends voor 2021
De wereld van influencermarketing is altijd in beweging. Ook in volgend jaar mogen we weer een hoop nieuwe trends verwachten. Ik zet de 11 belangrijkste influencermarketing trends voor 2021 op een rijtje.
In veel opzichten is 2020 een jaar om zo snel mogelijk te vergeten. Maar niet voor de influencermarketing. Doordat we opeens allemaal thuis zaten, zaten we vaker op social media. Influencermarketing trends belandden in een stroomversnelling. Tiktok werd een grote speler, authenticiteit werd belangrijker en influencers vonden zichzelf opnieuw uit.
Maar laten we vooruit kijken: welke van deze trends worden in 2021 doorgezet? En welke nieuwe trends gaan we volgend jaar zien? Dit zijn de 11 influencermarketing trends die je niet mag missen in 2021.
1. Video domineert (nog meer)
Zal ik maar even met een open deur in huis vallen? Videocontent zal de influencermarkting in 2021 nog meer domineren. Ja, dit wordt elk jaar gezegd. Maar wat wil je? Video wordt op alle platforms en in alle markten steeds populairder. Het biedt meer ruimte voor storytelling, zorgt voor meer engagement en is prettig te bekijken via een telefoon.
Veel influencers zetten daarom volledig in op video. Sterker nog: snel groeiende platformen zoals Tiktok en Twitch draaien puur op videocontent. Maar daarover later meer. Voor influencermarketeers is het dus tijd om na te denken: hoe kan jouw merk, product of dienst via video gepromoot worden? Wees creatief, want nu video domineert, neemt de concurrentie alleen maar toe.
2. Nieuwe soorten content grijpen de aandacht
Traditionele video is natuurlijk niet de enige vorm van content die je kunt inzetten. Elk jaar komen er nieuwe soorten content bij die de aandacht grijpen. Denk bijvoorbeeld aan 360-graden video’s, drone video’s of augmented/virtual reality. Super creatief en opvallend!
Nog niet zo lang geleden waren deze technologieën experimenteel, spannend en ongrijpbaar. Tegenwoordig zijn de meeste binnen handbereik. Met een budget 360-graden camera of een goedkope drone waar je een telefoon aan kan bevestigen kom je al een heel eind.
Denk nu niet dat alles spannend of futuristisch moet zijn. Een infographic of simpele animatie kan ook al genoeg zijn om de aandacht te grijpen op social media. Misschien minder sexy, maar hartstikke effectief.
3. Tiktok en Twitch groeien hard door…
Om de zoveel jaar staat er een nieuw social media platform op die de markt domineert. Een paar jaar geleden achtten we Facebook nog onsterfelijk. Vervolgens leek Instagram het eeuwige leven te hebben. Maar in 2021 zullen het Tiktok en Twitch zijn die de gevestigde orde naar de troon steken.
Tiktok weet iedereen de perfecte timeline aan te bieden. Dat doet het platform met een verfijnd algoritme en een razendsnel groeiende dataset (een gebruiker laat makkelijk honderden data points achter per sessie). Verslaving gegarandeerd. Tel daar een globale pandemie bij op en je snapt waarom alleen Nederland ondertussen al 3,5 miljoen Tiktokkers kent.
Ook livestreaming platform Twitch groeit hard. Dankzij de vrijwel directe interactie die content creators met hun fans kunnen hebben, geniet het platform veel populariteit. Niet alleen in de game community – waar Twitch haar wortels kent – maar ook steeds vaker in andere niches, zoals make-up, koken en fitness.
4. … Maar Instagram blijft de koning
Toch wordt 2021 naar alle waarschijnlijkheid niet het jaar dat Instagram van de troon gestoten wordt. Het foto- en video platform van Facebook blijft ook volgend jaar oppermachtig. Met functies die direct shoppen en doorlinken naar pagina’s mogelijk maken, is Insta nog steeds een conversie-paradijs voor influencers.
Instagram is niet bang om wat trucjes te stelen van de concurrentie. Zo introduceerde het platform in 2020 Reels, waarmee gebruikers met gemak geluiden en effecten op video’s kunnen plakken. Ja, net zoals bij Tiktok. Eerder kaapte Instagram al met veel succes de Stories weg van Snapchat. Zal Reels hetzelfde succes hebben?
5. Echte connecties worden belangrijker
Authenticiteit is het sleutelwoord binnen influencermarketing. De trouwe volgers van influencers hebben een feilloze bullshit-radar. Zij hebben het direct door wanneer een influencer niet oprecht is.
Influencermarketeers gingen hiermee in de beginjaren van social media nog vaak de fout in. Maar ook zij worden steeds beter in het vinden van echte connecties. Een foutje komt je tegenwoordig dan ook duur te staan.
Ga daarom altijd op zoek naar influencers die jouw taaltje spreken, die jouw boodschap echt begrijpen en hier 100% achter staan. Met hen kan je een langdurige relatie opbouwen die jullie verbond nog effectiever maakt. Herhaling werkt. Dus een influencer die jouw boodschap keer op keer verspreid is effectiever dan iemand die je één keer een shoutout geeft.
Jullie normen en waarden moeten overeenkomen. De link tussen het persoonlijke merk van de influencer en jouw merk moet logisch zijn. Dat is veel belangrijker dan het aantal volgers dat een influencer heeft.
6. Nano- en micro influencers staan nog vaker centraal
Het bereik van influencers raakt dus steeds meer ondergeschikt aan de connectie die zij met jouw boodschap hebben. Daarom is er in 2021 een nog grotere plek weggelegd voor nano- en micro influencers.
Deze kleinere accounts (respectievelijk 1.000 – 10.000 en 10.000 – 50.000 volgers) hebben soms nog meer invloed op hun volgers dan de grote jongens. De ‘kleine spelers’ worden namelijk gezien als authentiek – sleutelwoord, weet je nog?. Het zijn normale, echte mensen die nog niet veranderd zijn door geld en roem.
Ga maar bij jezelf na: als je op zoek bent naar een nieuwe sneakers, wiens advies vertrouw je dan meer? Dat van een Travis Scott, of dat van je goede vriend die veel over streetwear en mode weet? Precies.
7. ‘Vanity metrics’ verdienen minder aandacht
Uiteindelijk gaat het bij influencermarketing om de conversies die bereikt worden. En nee, likes zijn geen conversies. Samen met shares, impressies, volgers en reacties, zijn likes vaak ‘vanity metrics’. Sier-metrics. Ze zijn perfect om goede sier mee te maken, maar leveren uiteindelijk niks op. Wat heb je aan een miljoen likes, als je er geen nieuwe klanten aan overhoudt?
De budgetten voor influencermarkting zullen stijgen in 2021, maar daar willen bedrijven wel wat voor terugzien. Daarom verdienen vanity metrics minder van jouw aandacht. Focus je in plaats daarvan op metrics die echt wat zeggen over het succes van je campagne. Bijvoorbeeld het aantal aankopen als direct gevolg van je influencermarketingcampagne.
8. Influencer-platforms worden belangrijker
Influencermarketing is volwassen geworden. Meer en meer marketeers en bedrijven zien de waarde ervan in. Tegelijkertijd merken ze ook dat het tijd, expertise en ervaring kost om een succesvolle influencermarketingcampagne op te zetten. Daarom zal de rol van influencer-platforms in 2021 groter worden.
Influencer-platforms zijn er in verschillende soorten en maten. Van full-service bureaus tot marktplaatsen waar marketeers en influencers elkaar kunnen vinden. Hulc behoort tot die laatste categorie. Ook in 2021 maken wij het vinden van de juiste influencers voor jouw merk sneller, makkelijker en effectiever.
9. Marketingstrategieën vloeien samen
Influencermarketing, online marketing, contentmarketing, social media marketing: wordt jij ook wel eens gek van alle soorten marketing waar je op moet inspelen en die je moet inzetten? Ik in ieder geval wel. Daarom ben ik blij met deze trend: marketingstrategieën zullen steeds meer naar elkaar toegroeien.
Elke vorm van marketing brengt zijn eigen voordelen met zich mee. Zou het niet mooi zijn om al deze voordelen te combineren? Dat kan als je je verschillende marketingstrategieën met elkaar gaat combineren. Maak influencermarketing bijvoorbeeld een integraal onderdeel van je social media marketing. Of vertaal je contentmarketingstrategie altijd direct door naar social media uitingen.
Zo profiteer je van het beste van alle werelden. En je raakt niet langer verward in alle verschillende contentkalenders, marketingstrategieën en customer journeys die door elkaar heen lopen. Dat komt in 2021 steeds minder vaak voor. Ik kan niet wachten!
10. Influencers worden nog meer mainstream
Dit is ook weer typisch zo’n trend die al een paar jaar geleden is ingezet, maar die in 2021 gestaag door zal gaan. In 2015 zat influencer Enzo Knol al met tranen in zijn ogen bij RTL Late Night. Toen werden influencers door de mainstream media vaak nog uitgenodigd als curiositeit. Maar ondertussen zijn influencers bijna zelf mainstream geworden. Mijn moeder weet ondertussen ook wie Enzo Knol is.
Wat we in 2021 steeds vaker zullen zien, is dat influencers serieus genomen worden. Ze zullen een effectieve manier zijn om publiek te trekken. Niet alleen vanuit hun eigen achterban, maar vanuit een brede doelgroep. Daarom zullen we ook steeds vaker influencers tegenkomen in de traditionele media.
Die mainstream bekendheid van influencers heeft nog een ander gevolg: ze zullen vaker ingezet worden voor traditionele advertenties. Kijk er niet raar van op als je beautuber Nikkie Tutorials opeens in een ‘ouderwetse’ tv-campagne ziet. Of als je rapper Bizzey tegenkomt op een advertentiepagina in het AD. Die combinatie van traditionele marketing en influencermarketing naar je hand zetten: dat één van de uitdagingen in 2021.
11. AI drukt zijn stempel
Jarenlang was Artificial Intelligence toekomstmuziek. Dat veranderde in 2020. AI maakte Songfestival hits en schreef een essay voor The Guardian. Bovendien dringt AI zich via onze telefoons, smartwatches en voice assistants al jaren aan ons op. Next stop: de wereld van influencermarketing.
In 2021 zal ook onze business de gevolgen van AI gaan merken. Slimme algoritmes kunnen binnen enkele minuten honderden influencers analyseren. Van de emoties die hun gezichtsuitdrukkingen het vaakste uitstralen, tot de woorden die ze het vaakste gebruiken. Het wordt door AI op een presenteerblaadje aangeboden. Zo kan het nog makkelijker worden om een selectie van goede influencers te maken.
Om heel eerlijk te zijn: ik denk dat het niet eens zo lang meer gaat duren totdat we volledig AI-gestuurde influencers krijgen. Maar goed, dat is misschien één van de influencermarketing trends voor 2025…
Hulc: de marktplaats voor influencermarketing
Iets wat in 2021 niet zal veranderen, is dat het vinden van de perfecte influencer voor jouw campagne tijd kost. En dan moet je nog gaan onderhandelen over een deal ook! Dat kan makkelijker, met Hulc: de marktplaats voor influencermarketing. Hier komen vraag en aanbod samen.
Als marketeer kun jij eenvoudig je nieuwe campagne plaatsen en wachten tot die ene perfecte influencer erop reageert. Geen eindeloos marktonderzoek en contractonderhandelingen meer. Zo maken we ook in 2021 influencermarketing weer een stukje makkelijker.