Een goede vindbaarheid is zonder twijfel een van de belangrijkste voorwaarden voor een succesvolle website. Je content kan nog zo goed zijn, mensen moeten je teksten, foto’s video’s en producten natuurlijk wel tegenkomen. Trust flow en citation flow zijn twee belangrijke SEO-begrippen die grote invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website. Maar wat houden deze termen eigenlijk precies in? En hoe verhoog je deze waarden? In dit artikel leggen we het uit.

trust flow citation flow

 

Wat zijn Majestic Flow Metrics?

Tot voor kort was Google PageRank de tool bij uitstek om te bepalen hoe het was gesteld met de vindbaarheid en autoriteit van je website binnen het mondiale internetlandschap. Omdat PageRank al een tijd geen updates meer heeft gehad en eigenlijk geen goed inzicht geeft in de ‘waarde’ van afzonderlijke URL’s, is de tool langzaamaan verdrongen door Majestic Flow Metrics. Je kunt bij Majestic eenvoudig een account aanmaken en inzicht krijgen in de trust flow en citation flow van jouw website.

Dit hulpmiddel kun je gebruiken voor het beoordelen van het linkprofiel van een website. Daarnaast stellen flow metrics je in staat om het eigen linkprofiel te vergelijken met dat van partnerwebsites of concurrenten. De metrics zijn dus bijzonder nuttig bij het vinden van goede websites waar je graag een link op zou willen krijgen.

Citation flow van een website

De Majestic Flow Metrics bestaan in de praktijk uit twee maateenheden: de citation flow en de trust flow. De citation flow voorspelt hoe groot de invloed is die de URL van een bepaalde webpagina heeft. Citation flow wordt gebaseerd op de hoeveelheid links die naar een bepaalde URL verwijzen.

Hoe groter het aantal links, des te hoger de citation flow van de URL. Inkomende links vanaf URL’s met een hogere citation flow wegen bovendien zwaarder dan inkomende links vanaf URL’s met een lage citation flow. De waarde zegt dus het nodige over de bekendheid die een bepaalde webpagina of website heeft.

Het cijfer kijkt vooral naar de kwantiteit van het aantal links. Een pagina met 100 links krijgt dus een hogere waarde dan een URL met maar 10 links, ook al zijn de links in het tweede geval afkomstig van veel grotere en bekendere namen.

linkprofiel seo citation

Trust flow van een website

De trust flow draait meer om kwaliteit dan kwantiteit. Deze waarde is vooral een goede maatstaf voor de betrouwbaarheid van een URL of website. Het cijfer wordt dan ook opgemaakt aan de hand van de hoeveelheid betrouwbare inkomende links naar een URL.

Hoe groter het aantal betrouwbare links naar de URL, des te hoger de trust flow zal zijn. Een site waarop veel kwaliteit binnenkomt, zal immers ook kwaliteit doorgeven. Andersom geldt hetzelfde. Neemt het aantal onbetrouwbare links toe? Dan wordt de trust flow lager.

Onbetrouwbare links en websites worden ook vaak aangeduid met de term spammy neighbourhoods. Een hoge trustflow is een indicator voor een kwalitatief hoogwaardig backlinkprofiel. Dit is voor Google en andere zoekmachines een sterk signaal dat een website sterke content herbergt en dus een hoge positie in de rankings verdient.

Geef je SEO een boost met hoge kwaliteit backlinks!

Op Hulc vind je alleen de beste influencers en bloggers in jouw branche. Start gratis jouw campagne en ontvang direct voorstellen met alle metrics!

Correlatie tussen citation flow en trust flow

Er is in de meeste gevallen sprake van een sterk verband tussen de citation flow en de trust flow. De beide waarden beïnvloeden elkaar namelijk wederzijds. De zogenaamde trust ratio is in dit verband een handig cijfer om het linkprofiel van een site of webpagina te identificeren.

Trust ratio berekenen

De trust ratio kun je berekenen door de trust flow te delen door de citation flow. Stel dat een site of URL een citation flow van 80 en een trust flow van 20 heeft. Dan bedraagt de trustratio 80:20, wat neerkomt op een verhouding van 4:1. De trustratio is dan 0,25.

Een dergelijke waarde duidt op een website met veel inkomende links van relatief onbetrouwbare bronnen. Met andere woorden, een spamverdachte website of -pagina. Een waarde die tussen de 0,5 en 1 ligt wordt gezien als een goede trustratio.

Trustratio bekijken

Majestic geeft je de mogelijkheid om linkprofielen van websites of URL’s te bekijken in overzichtelijke grafieken. In het ideale geval heeft de grafiek de vorm van een mooie, volle vlam. Als de citation flow veel hoger ligt dan de trust flow, krijg je een concentratie van stippen links onderin de grafiek (zie onderstaande afbeelding). Dit moet je dus niet hebben!

slecht linkprofiel

Til jouw trust flow-waardes naar een hoger niveau

Gelukkig zijn er diverse manieren om de trust flow van een website of URL een flinke boost te geven. We zetten er hieronder een aantal voor je op een rij.

Zoek goede influencers in jouw branche

Een eerste goede stap op weg naar een hogere trust flow is het identificeren van belangrijke influencers en autoriteiten binnen jouw vakgebied. Op Hulc.nl maak je eenvoudig een campagne aan en ontvang je vrijblijvend voorstellen van de beste influencers in jouw branche!

Een duurzame samenwerking met de influencer zal de aandacht van nieuwe bezoekers trekken en de trust flow van je website of pagina goed doen. Houd bij het selecteren van influencers wel de volgende aandachtspunten in het oog.

  • Verzeker je er altijd van dat de influencer ook echt een autoriteit is en geen gebakken lucht verkoopt. Dit kun je doen door zijn website door Majestic te halen en te checken of de trustratio in orde is. Gebruik ook de topical trust flow om te kijken of de influencer actief is binnen de marktniche waar jouw site of webpagina zich op richt.
  • Let er goed op dat je content produceert die niet al uitgebreid en op dezelfde manier door de influencer is behandeld. Uniciteit is een belangrijke maatstaf voor kwaliteit en dus ook goed voor de trust flow.
  • Met de backlinkchecker van Majestic kun je ook de invloedrijkste sites vinden die linken naar de influencer van jouw keuze. Het web en de blogcommunity zijn namelijk veelal gemeenschappen waarbinnen vakgenoten elkaar wederzijds beïnvloeden en inspireren.

influencer samenwerking

 

Gastblogs schrijven op externe websites

Het schrijven van gastblogs op andere sites is ook een manier om de waarde van je trust flow te verhogen. Kom je sites of pagina’s tegen in jouw branche die veelbelovend ogen? Analyseer ze dan met behulp van Majestic. Zo kun je gelijk nagaan of de sites voldoen aan je verwachtingen of nader beschouwd toch niet zo goed zijn als je aanvankelijk dacht.

Gastblogs op hoog aangeschreven sites verbeteren je branding en brengen jouw website en content onder de aandacht van een nieuwe lezersschare.

Linkbuilding: kwaliteit boven kwantiteit

Het verdient aanbeveling om bij linkbuilding sterk de nadruk te leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Natuurlijk is het mooi als jouw site een hoge citation flow heeft. Maar als je echt autoriteit en vertrouwen wilt uitstralen, is het belangrijk dat de links die je plaatst overeenkomen met de professionele uitstraling die je nastreeft.

Zogenaamde no-follow-links stuwen bijvoorbeeld wel je citation flow op, maar doen weinig tot niets voor de trust flow. Opvallend genoeg wekken links die eindigen op de extensies .gov en .edu veel vertrouwen op bij bezoekers. Ideaal dus om de trust flow van je website op te krikken!

Ken je branche voor betere SEO

Focus je op sites en influencers binnen jouw specifieke niche. Majestic neemt namelijk ook de topic trust scores mee in SEO-scores. Hoe hoger je trust is binnen een bepaalde niche of themagroep, hoe hoger je in de zoekmachines wordt gerangschikt.

Bouw een goede interne linkstructuur op

Een goede interne linkstrategie helpt vaak enorm bij het verbeteren van je citation flow en trust flow. Een sterke homepage met goede flow metrics zal ook het verkeer naar andere pagina’s vergroten. Hetzelfde geldt voor het inbouwen van backlinks die doorverwijzen naar je homepage en belangrijke interne pagina’s.

Geef je SEO-waarden een boost!

Goede metrics zijn een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle en gezaghebbende website. Ze maken je bovendien beter vindbaar en dus interessanter voor adverteerders. Met name een hoge trust flow zet jouw website of URL op de kaart als belangrijke informatiebron.

Gelukkig kun je zelf veel doen om deze waarde voor jouw website naar een hoog niveau te tillen. Stippel vooral een goede strategie uit die diverse elementen combineert. Door links uit te wisselen met gerenommeerde influencers binnen jouw vakgebied, selectief in te zetten op gastblogs en kwaliteitscontent te produceren, wint je website aan gezag en profiteer je optimaal van een hogere trust flow en trustratio. Het zal je website goed doen en de bezoekersaantallen verhogen!