SEO Onderzoek: 17 specialisten delen hun favoriete SEO tools

SEO onderzoek 2018

Bij Hulc werken we elke dag aan de ontwikkeling van een innovatief online platform. Op ons platform brengen we opdrachtgevers in contact met relevante bloggers om vruchtbare samenwerkingen aan te gaan. Zo’n samenwerking kan bijvoorbeeld in de vorm van een review over een product of dienst zijn, of een link naar de pagina van de opdrachtgever.

Wat onze plannen met dit platform zijn?

“We hebben de ambitie om standaard in de SEO toolbox van elke online marketeer aanwezig te zijn! Een bladwijzer in de toolbar en een startpunt bij elke marketingcampagne, dat is de droom!”

Maar zo ver is het nog niet…

Laten we dus eerst eens kijken wat er nú in de toolbox van SEO specialisten zit. Wat zijn op dit moment dé onmisbare SEO tools van online marketeers? En hoe komen we achter deze informatie?

We besloten een paar stoute schoenen aan te trekken en een SEO onderzoek op te zetten…

De zoektocht naar de populairste SEO tools was begonnen!

Meest populaire SEO-tools van 2018

In ons SEO onderzoek vroegen we 50 marketeers naar hun drie favoriete tools van dit moment. We benaderde elke marketeer persoonlijk via e-mail en kregen maar liefst 17 reacties met veelal enthousiaste en uitgebreide teksten over meerdere SEO tools die dagelijks gebruikt worden. Te gek!

De data die we in dit SEO onderzoek verzameld hebben vat zich in de volgende grafiek samen.

SEO Tools Onderzoek Hulc 2018

Favoriete SEO-tools van specialisten

De rauwe data van dit SEO onderzoek is al erg interessant. Maar we vroegen deze 17 SEO specialisten ook naar een quote over hun favoriete SEO tools. Dit is wat ze ons over hun favoriete tools vertelden.

1. MozBar

De populairste tool onder SEO specialisten is de MozBar. Specialisten gebruiken deze tool vooral om de Domain Authority van de website en de Page Authority van elke afzonderlijke pagina in te zien. Ook gebruiken ze deze tool om snel de on-page content te kunnen controleren.

Mozbar Website

Super praktische tool om onze SEO activiteiten op 100% te krijgen. Het zorgt ervoor dat we niks uit het oog verliezen of vergeten en het maximale uit elke site halen. Enige gevaar is dat je een goede MOZ ‘score’ en het uiteindelijke doel (betere SERP performance) door elkaar gaat halen. Vaak is het beter om meters te maken in plaats van te finetunen.”

Ties MorskateMerkelijkheid

Deze toolbar geeft tijdens het browsen verschillende globale, maar waardevolle inzichten. Qua off-page SEO geeft hij tijdens het linkbuilden onder andere een beeld van de autoriteit van een website. Die autoriteit is zelfs ook direct in de zoekresultaten af te lezen, wat weer een beeld geeft van de mate van concurrentie op een specifieke zoekterm. Qua on-page SEO zijn de belangrijkste elementen ook meteen inzichtelijk, zodat bijvoorbeeld eenvoudig te bepalen is welke basisstappen er op dat gebied nog gezet kunnen worden.”

Joep BogaersKwalitiv

“Omdat er nog veel wordt gekeken naar de Domain Authority. Helaas zijn de gegevens vaak niet zo actueel en duurt het lang voordat nieuwe websites zijn geïndexeerd door MOZ.”

Rick de JongIncreasy

Voor het controleren van de autoriteit gebruiken wij de (gratis) versie van MOZ om zo een compleet beeld te krijgen van een website. Verder maken wij geen gebruik van MOZ.”

Jarik OostingSmart Ranking

“MOZ wordt nog steeds door het overgrote deel van de online marketeers gebruikt en is daarom een erg belangrijke metric. Vooral binnen link building worden websites voornamelijk beoordeeld op hun Domain Authority en Page Authority.”

Sander BaasBaas & Baas

“Met de MozBar kun je met een druk op de knop onpage-gegevens opvragen over de pagina waar je bent. Ook zie je de status-code, of er sprake is van een canonical-link, structured data, etc. Je krijg snel een indicatie wat er klopt en wat niet.”

Rutger SteenbergenSEO Zwolle

“MOZ is uiteraard een bekende tool. Hiermee checken we de domeinautoriteit voor linkbuilding doeleinden. Deze zijn uiteraard niet perse doorslaggevend, maar bieden wel ondersteuning.”

Marc PoelsmaFRMWRK

2. Sreaming Frog

Het desktop programma Screaming Frog wordt door specialisten gebruikt om een volledig overzicht te krijgen van SEO- en technische fouten binnen een website. Als gebruiker kun je hier gemakkelijk doorheen scrollen en grote fouten snel oppakken, zonder elke pagina afzonderlijk te controleren.

Screaming Frog website

“Na het invoeren van je URL, crawlt deze tool door je website. Eigenlijk net als de Google Bot. Na het crawlen van je website laat hij alle pagina’s van je website zien en vertelt waar technische fouten zitten, zoals bijvoorbeeld interne redirects. Je wilt natuurlijk geen redirect die redirect naar een redirect. 😉 Maar de tool spoort niet alleen technische fouten op, hij geeft ook informatie over bijvoorbeeld missende H1’s of te lange meta-descriptions.”

Luna LamersYoungCapital

“Deze tool helpt je een volledig overzicht te krijgen van alle SEO-aspecten op jouw website. Screaming Frog kan dan ook echt niet ontbreken als je in jouw werkzaamheden te maken hebt met websitemigraties. Deze tool ‘crawled’ jouw website en geeft inzicht in onder andere: Statuscodes van de pagina’s, ontbrekende of incorrecte titels en meta-tags, interne en externe links en nog veel meer technische SEO-aspecten.”

Hugo OphofFrontis

“Met Screaming Frog draai je zeer snel analyses van on site SEO-elementen en identificeer je SEO-problemen met gemak. Met de geavanceerde mogelijkheden van deze tool is daadwerkelijk elk element van een website te analyseren. Een goede crawler is onmisbaar in je SEO-uitrusting.”

Stefan RooijakkersS&D Interactive Media

“Het fijne van deze tool is dat je gelijk in één overzicht zichtbaar hebt hoe lang je meta titles en descriptions zijn, hoeveel pagina’s een 404 error geven en waar alt texten ontbreken. Een onmisbare tool voor elke SEO marketeer!”

Mike RoefsHoteliers.com

“In mijn ogen is Screaming Frog de beste SEO scraper beschikbaar. Wij gebruiken het vooral voor de snelle indicatie van bijv. meta titles, descriptions, canonicals, inlinks, dubbele pagina’s en indexeringsproblemen. Naast de indicatie geven de exportmogelijkheden (naar Excel) de mogelijkheden om er vervolgens concreet met de data aan de slag te gaan.”

Bob van BiezenWeb Whales

3. Majestic

De tool Majestic wordt door de SEO-specialisten voornamelijk gebruikt om backlinkprofielen in kaart te brengen van de eigen website en van concurrenten.

Majestic website

“Beste tool om backlinkprofielen gedetailleerd in kaart te brengen en te vergelijken met de concurrentie. Daarnaast goed te gebruiken om de mogelijke waardes vanuit verkregen backlinks inzichtelijk te maken.”

Klaas SchuijtBlauwe Monsters

“Voor het nagaan van de backlinkprofielen is Majestic mijn favoriete tool. Majestic pakt links snel op en heeft een functie waarmee links geëxporteerd kunnen worden. De links die Majestic indexeert zijn zeer compleet en beter dan andere tools zoals Moz.”

Jarik OostingSmart Ranking

“De ideale tool voor in het kaart brengen van het backlinkprofiel van ons zelf, de concurrentie, opdrachtgevers en hun concurrentie. Het brengt ons op de hoogte van de kwaliteit van elk backlinkprofiel: Flow metrics, aantal verwijzende domeinen / backlinks, anchorteksten, verhouding verwijzende domeinen naar homepage / dieperliggende webpagina’s, verhouding anchorteksten brandingname en commerciële zoektermen.”

Richard van KampenInvictus

“Majestic is de grootste link-index ter wereld. Vergelijk met deze tool eenvoudig belangrijke linkstatistieken van verschillende domeinen en URL’s. Majestic is niet alleen geschikt als backlink checker, maar ook zeer handig voor concurrentieanalyses en het analyseren van betrouwbaarheid van een site (in verschillende categorieën).”

Stefan RooijakkersS&D Interactive Media

“Vooral handig om naar de topical trust flow te kijken en je kunt eenvoudig zien waar de concurrenten geplaatst zijn.”

Rick de JongIncreasy

4. Yoast SEO

Sinds 2008 is Yoast SEO één van de populairste SEO plugins voor WordPress. De specialisten gebruiken deze tool vooral vanwege de SEO-optimalisatie mogelijkheden per pagina en de directe feedback over de leesbaarheid van de tekst.

Yoast Website

“Superfijne tool om meteen alá minute te kunnen zien hoe effectief je geschreven title en descriptions zijn. Ook wordt gelijk gemeten hoe leesbaar je pagina is. Als je met wordpress werkt is dit je go-to tool!”

Mike RoefsHoteliers.com

 “Yoast SEO versnelt de SEO-optimalisatie werkzaamheden bij Contany aanzienlijk. Onze tekstschrijvers kunnen in een handomdraai, op basis van vooraf bepaalde keywords, de meta-optimalisatie voor geschreven blogs op zich nemen.”

Sophie van EijckContany

 “Voor velen nog altijd dé SEO plugin voor WordPress en daar sluit ik mij bij aan. Zeer handige tool.”

Rick de JongIncreasy

 “Onmisbaar voor WordPress, kan niet anders zeggen.”

Ties MorskateMerkelijkheid

5. SEMrush

Deze Search Engine Marketing Research tool, oftewel SEMRush, wordt door SEO-specialisten voornamelijk gebruikt voor keywordonderzoek en concurrentie-analyse en om positieveranderingen in de gaten te houden.

SEMRush website

“Prima analyse tool. Keywords zijn eenvoudig in te vullen en hiermee zijn de positieveranderingen goed in de gaten te houden. Ook SEO suggesties worden gegeven en nieuwe inkomende links worden hierin weergegeven.”

Marc PoelsmaFRMWRK

“Om de concurrenten goed in kaart te brengen, met daarbij de zoekwoorden die zij gebruiken, gebruiken wij Semrush. Een goede en makkelijke tool die een goed inzicht biedt.”

Jarik OostingSmart Ranking

“Semrush gebruiken wij onder andere om zoekwoorden, waarop een desbetreffende site organisch gevonden wordt, in kaart te brengen zonder koppeling in Search console. Ook kan je goede analyses maken tussen verschillende websites: op welke zoekwoorden wordt de ene website wel gevonden en de andere niet. Daarnaast zitten er tools in SEMrush waarmee je snelle on-page SEO checks kan uitvoeren.”

Klaas SchuijtBlauwe Monsters

6. Ahrefs

Met Ahrefs krijgen specialisten een compleet SEO-overzicht van de eigen website en die van hun concurrenten. Deze tool biedt onder andere de mogelijkheid om backlinks te checken, positionering bij te houden, crawl rapportages en nog veel meer.

Ahrefs Website

Met Ahrefs kunnen we een totaal beeld van websites krijgen, zowel van onze klanten als van concurrenten. Ahrefs is zo uitgebreid – van crawl reports tot link checkers en website dashboards. Je moet echter wel tijd steken in het leren omgaan met Ahrefs en de data die het kan genereren, omdat het vrij gemakkelijk is verloren te raken in de vele hoeveelheid data die het biedt.”

Aliina NeepWhello

“Ahrefs is het Zwitsers zakmes onder de SEO tools! In onze ogen de meest complete tool, je kunt er namelijk van alles mee. Enkele functies: Site Explorer, Backlinks profile, Rank Tracker, Link intersect, broken backlinks en veel meer. Je kunt op een gebruiksvriendelijke manier een analyse maken van een website en dat is waarom deze tool volgens ons met kop en schouders boven de anderen uit steekt.”

Sander BaasBaas & Baas

7. Advanced Web Ranking

De naam van deze tool geeft het al een beetje weg: specialisten gebruiken Advanced Web Ranking om de ranking van keywords bij te houden voor de verschillende webpagina’s.

Advanced Web Ranking website

“AWR Cloud is een tool waarmee je je rankings kunt bijhouden. In deze tool hebben wij alle keywords ingeladen waar wij op gevonden willen worden. Elke week draaien wij een update en zien we wat onze nieuwste rankings zijn. Ideaal om te zien of we vooruit zijn gegaan! Maar ook om problemen op te sporen. Stel we zien dat het SEO verkeer ineens is gedaald, dan kijken we eerst naar de data in AWR Cloud. Zijn we gezakt op een keyword met veel zoekvolume? Of misschien op heel veel keywords? Zo ja, dan kijken we naar de pagina’s die op deze keywords horen te ranken. Is er onlangs iets veranderd aan deze pagina’s? Raak dan niet gelijk in paniek, want meestal zakken de rankings na een wijziging, maar stijgen ze daarna weer naar het oude niveau of hoger. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de rankings niet gezakt zijn, terwijl het SEO verkeer wel minder is geworden. Dan kan het aan de vraag liggen. De maand december is bijvoorbeeld een slechte maand voor de recruitmentbranche.”

Luna LamersYoungCapital

“Wij gebruiken deze tool voor rank tracking. We hebben in de afgelopen jaren veel tools getest, maar AWR is al 4 jaar de meest betrouwbare en werken hier graag mee. De tool geeft ons de mogelijkheid om per klant de posities op verschillende locaties te zien, zowel in Nederland, maar ook in Amsterdam of de VS.”

Aliina NeepWhello

8. Web Developer

De SEO-specialisten gebruiken de Web Developer extentie voor Chrome, Firefox of Opera om webpagina’s visueel te analyseren binnen de browser.

Web Developer website

“Deze tool stelt jou in staat om elementen op pagina’s binnen jouw website nadrukkelijker te analyseren. De mogelijkheden binnen deze extensie lopen erg uiteen. Je kunt met deze tool bijvoorbeeld cookies, CSS of JavaScript (tijdelijk) uitschakelen om eventueel technische knelpunten te achterhalen. Daarnaast kun je bepaalde elementen visueel maken. Dat wil zeggen dat je o.a. pagina headings kunt markeren of de alt-tags van afbeeldingen naar voren kunt halen. Wat mij betreft een must-have voor iedere SEO-specialist!”

Hugo OphofFrontis

“Handige tool om snel je hele pagina te analyseren. Bespaart ons erg veel tijd!”

Marleen KantBruna

9. Microsoft Excel

Microsoft Excel wordt door de specialisten veelzijdig ingezet, voor onder andere technische- en zoekwoordenanalyses.

Microsoft Excell

“Excel is in mijn ogen de belangrijkste tool voor SEO’ers. In tegenstelling tot veel SaaS oplossingen is Excel in de juiste handen namelijk zeer flexibel. Wij gebruiken de tool vooral voor zoekwoordanalyses, technische analyses (uitpluizen van redirect chains etc.), maar zelfs voor berekeningen omtrent de linkstatus per pagina kan deze worden gebruikt. Ook liggen er automatiseringskansen binnen Excel die veelal niet worden benut. Voor onze zoekwoordonderzoeken hebben we bijv. diverse Macro’s die automatisch uitsluitingszoekwoorden identificeren of het geheel van een specifieke opmaak voorzien. Tot slot bied de uitbreiding “SeoTools for Excel” een handige set aan functies en integratiemogelijkheden met andere SEO software.”

Bob van BiezenWeb Whales

“SEO-specialisten worden geconfronteerd met steeds ingewikkeldere data analyses. Hoe voor de hand liggend het ook is, Microsoft Excel biedt een goede basis om data in te analyseren. Ik kan niet zonder draaitabellen, VLOOKUP en IF functies. Excel is dé manier om verschillende databronnen te combineren.”

Stefan RooijakkersS&D Interactive Media

Andere nuttige tools

Dat zijn de negen gebruikte tools van de marketeers die wij vroegen. Oplettende lezer Rick Burgers van LEQUAL gaf ons echter nog twee goede andere tools die we jullie niet willen ontnemen.

Page load time

Mensen willen tegenwoordig een steeds snellere website en dat is Google ook opgevallen. Google heeft de laadsnelheid van een website nu geïdentificeerd als een punt voor de ranking van de zoekresultaten. Als jouw website heel snel is dan zal je hiervoor beloond worden door Google. Is jouw website juist heel traag, dan zal je gestraft worden.

Maar hoe kom je er nou achter of jouw website snel genoeg is? Page load time is een gratis extensie die beschikbaar is in verschillende browsers. Deze tool laat precies zijn hoe snel jouw website wat laadt en laat ook duidelijk zien wat er langzaam laadt. Zo kun je precies zijn waar je jouw website nog sneller kunt maken!

SEO Meta 1 click

Dit is een hele handige tool om het SEO proces efficiënter te maken. SEO Meta 1 Click weergeeft alle meta- en SEO-informatie op je website. Hierdoor heb je een mooi overzicht van alle meta tags, meta beschrijving, SEO-koppen en alle andere zaken omtrent SEO en meta. Ook dit is een extensie die gratis te verkrijgen is voor Google Chrome.

Linkbuilding tools

Wat opvalt aan de data is dat er weinig tools worden gebruikt ter bevordering van linkbuilding.

Wel om backlinks in kaart te brengen, zoals Majestic bijvoorbeeld voor je doet, maar niet om backlinks te generen. Terwijl dit juist zo’n belangrijk onderdeel van SEO is!

Het opbouwen van een linkprofiel kan een tijdrovende en kostbare onderneming zijn die een hoop organisatorische rompslomp met zich meebrengt. We zien marketeers stunten met onoverzichtelijke Excell-bestanden en honderden koude mails per dag versturen.

Was hier maar een betere oplossing voor… 😉

Hulc Platform

Misschien vullen we met Hulc dus toch een gat dat nog niet door andere tools wordt opgevangen!

Benieuwd hoe ons platform eruit ziet? Meld je dan nu gratis aan als opdrachtgever of publisher en ga vandaag nog aan de slag!

Heb je zelf een goede SEO tool die niet genoemd is in ons onderzoek? Laat het ons weten in de reacties!