Hoe zet ik een online marketingcampagne op? – Hulc

In het huidige digitale tijdperk ontkom je als bedrijf of merk niet aan het opzetten van een goede online-marketingcampagne. Je hebt gewoon een goed verhaal nodig om je te onderscheiden van de massa en jouw product goed in de picture te zetten.

Maar welke onderdelen moeten in een goede online-marketingcampagne aan bod komen? En hoe kun je die onderdelen het beste invullen voor een optimaal resultaat? En welke rol spelen sociale media in digitale reclamecampagnes 2.0? In dit artikel reiken we je een aantal tips aan die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het succes van jouw marketingcampagne.

marketingcampagne marketingplan

Maak een goed marketingplan of een goede contentstrategie

Om te voorkomen dat je halfslachtig te werk gaat of belangrijke zaken over het hoofd ziet, is het belangrijk om te beginnen met het maken van een goed doortimmerd marketingplan.

In het marketingplan (ook wel de contentstrategie) beschrijf je gedetailleerd de gekozen werkwijze en de resultaten die je in de nabije en verdere toekomst hoopt te behalen. Een gedegen online-marketingplan heeft meestal een aantal vaste onderdelen die we hieronder kort zullen bespreken.

Bedrijfsanalyse

Wat zijn de sterke punten van mijn organisatie? Welke unieke meerwaarde kan ik hebben voor de doelgroep waar ik op mik? Hoe kan ik die meerwaarde vertalen naar gerichte klantenacties? En welke (financiële) mogelijkheden heb ik om marketingcampagnes vorm te geven? Dit soort vragen staat centraal in de bedrijfsanalyse.

Concurrentieanalyse

Een goed marketingplan kijkt ook naar de concurrentie. Welke aanpak hanteren concurrenten om klanten binnen te halen? Het analyseren van concurrenten kan helpen om jezelf te onderscheiden binnen de markt. Maar je kunt ook dingen leren van branchegenoten. Wellicht zijn bepaalde onderdelen van de marketingstrategie van een concullega het adopteren waard. Zo’n voorbeeld kun je dan op geheel eigen wijze incorporeren in jouw marketingcampagnes.

SWOT-analyse

Maak een SWOT-analyse! Dit bedrijfskundige model, dat ook vaak sterkte-zwakteanalyse wordt genoemd, brengt de interne sterktes en zwaktes van jouw organisatie in beeld. Bovendien signaleert het kansen en bedreigingen binnen jouw marktsegment.

Een SWOT-analyse is vooral erg waardevol omdat goede marketing begint met zelfkennis en wetenschap van de branche waarbinnen je opereert. De SWOT-analyse kan worden gebruikt voor zaken als planning, marketing, beoordeling van de concurrentie, organisatieontwikkeling, productontwikkeling, onderzoek en teambuilding.

SWOT analyse marketing

Strategie, targets en benodigde middelen

Na het opstellen van je targets (denk aan de omzet die je wilt halen of het aantal klanten dat je wil bereiken) en strategie (wat wil ik bereiken en hoe doe ik dat), is het tijd om een blik te werpen op het uitgebreide arsenaal aan marketingtechnieken.

Selecteer de middelen die je in jouw campagne wilt inzetten. Dat kunnen traditionele advertenties of reclames zijn, maar bijvoorbeeld ook berichten of winacties via sociale media, videologs of interessante, net wat dieper dan gemiddeld gravende blogteksten over jouw producten en/of vakgebied. Zeker de wat jongere generaties zijn vaak erg gecharmeerd van crossmediale content die een stukje origineler en prikkelender is dan het gemiddelde reclamespotje.

Actieplan en tijdschema in je marketingplan

Een goede marketingcampagne kan niet zonder een goede planning. Je moet niet alleen weten wat je doet, maar ook wanneer je bepaalde acties of activiteiten onderneemt. Het helpt dan ook om een tijdschema te maken. Denk bijvoorbeeld aan een contentkalender voor geschreven of visuele content op je website of Facebookpagina.

De klant centraal stellen

Een goede marketingcampagne valt en staat met de kennis die je als marketeer van jouw doelgroep hebt. Het gedetailleerd in kaart brengen van je potentiële klantenkring is dan ook het eerste onderdeel dat aan bod komt bij het opzetten van een goede marketingcampagne.

Een algemeen, op cijfers of feiten uit een grijs verleden gebaseerd onderzoekje naar de identiteit van de consument is daarbij niet genoeg. Stel jezelf voor elke campagne de belangrijke volgende vragen over je target audience:

  • Wie is mijn doelgroep? Je kunt hierbij segmenteren op diverse deelkenmerken als leeftijd, levensstijl, beroepsgroep, geslacht, woonplaats of merk- en productvoorkeuren. Dankzij de beschikbaarheid van big data en tools als Google Analytics is het gemakkelijker dan ooit om gedetailleerde klantprofielen te maken.
  • Waar hebben mijn (toekomstige) klanten nu eigenlijk behoefte aan? Het stellen van deze vraag helpt je bij het personaliseren van reclame-uitingen en gerichte aanbiedingen.
  • Hoe bereik ik mijn doelgroep? Door deze vraag goed te overdenken, vind je altijd de juiste tone of voice en communicatiemiddelen voor jouw marketingcampagne.

doelgroep target

Meerdere doelgroepen

Het kan natuurlijk zijn dat je een breed assortiment aan producten aanbiedt en dus meerdere doelgroepen wilt aanspreken. In zo’n geval is het verstandig om meerdere marketingcampagnes op te zetten en naast elkaar te gebruiken.

Omdat vooral het aanbod aan webshops almaar groeit, stelt de moderne consument persoonlijke aandacht erg op prijs. Door verschillende marketingcampagnes te ontwerpen en ze stuk voor stuk toe te spitsen op een gespecifieerde doelgroep, schep je een nauwere band met de klant. Zo zal die zich eerder aangesproken voelen en meer interesse tonen in wat jij te bieden hebt.

Op de juiste manier adverteren

Adverteren kan een prima manier zijn om snel een groot publiek te bereiken. Maar het is wel belangrijk om het advertentiemedium goed af te stemmen op je doelgroep. Mik je bijvoorbeeld vooral op klanten uit de eigen regio? Dan sorteert een advertentie in een lokaal huis-aan-huisblad waarschijnlijk meer effect dan een plek in de zaterdageditie van het NRC.

Daarnaast is het belangrijk om in een advertentie de nadruk te leggen op jouw unique selling points. In welke opzichten onderscheid ik me van de concurrentie?

Ook online zijn er volop adverteermogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan AdWords of Facebook Advertenties. Tegenwoordig zijn mensen echter steeds meer blind voor advertenties, waardoor influencermarketing een uitkomst biedt.

Overtref de verwachtingen van je klanten

Het kan ook geen kwaad om klanten te verrassen door hun verwachtingen af en toe te overtreffen. Een dergelijke aanpak hoeft niet eens gepaard te gaan met grootse investeringen die een groot deel van je marketingbudget opslokken.

Een simpel gebaar (bijvoorbeeld een gepersonaliseerd verjaardagskaartje voor trouwe klanten), wat extra aandacht, een attentie bij het kopen van een product of een goed advies kunnen vaak al voldoende zijn.

Door af en toe de verwachtingen te overtreffen, kun je tevreden klanten veranderen in fans. Het grote voordeel van fans is dat ze trouwer en minder prijsgevoelig zijn dan ‘gewone’ klanten.

Bovendien bevelen fans je spontaan en graag aan bij anderen. Mond-tot-mondreclame in optima forma dus! Ook ludieke acties kunnen indirect voor extra klanten zorgen omdat ze vaak veel media-aandacht genereren.

Ruim plaats in voor expertise

Presenteer jezelf als een expert binnen jouw vakgebied. Dit vergroot de betrouwbaarheid van je bedrijf of merk en kan je een voorsprong geven op de concurrentie. Expertise tonen doe je trouwens niet door continu van de daken te schreeuwen hoe goed jij en je product wel niet zijn.

Het is veel zinvoller om geïnteresseerden gedegen achtergrondinformatie te geven over de diensten of producten die jij aanbiedt. Dat kan bijvoorbeeld door thematische artikelen te (laten) schrijven die concreet ingaan op de werking van een product of blogs bij te houden die belangrijke en actuele ontwikkelingen binnen het eigen vakgebied beschrijven.

 

The aim of marketing is to know and understand the customer so well the product or service fits him and sells itself.

Bouw een duurzame relatie met klanten op

Een goede marketingcampagne streeft naar duurzaamheid. Dat wil zeggen dat klanten je ook op de lange termijn weten te vinden als ze behoefte hebben aan goede spullen of deskundig advies. Een trouwe klantenschare is niet alleen goed voor het aantal herhaalaankopen, maar ook een prima, en vooral onafhankelijke, bron voor betrouwbare mond-tot-mondreclame.

De belangrijkste manier om zo’n netwerk op te bouwen, is door blijvend contact met je klanten te onderhouden nadat ze een aankoop hebben gedaan. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven en updates. Hiermee kun je de aandacht vestigen op nieuwe producten en diensten of nader inzoomen op bestaande artikelen.
  • Actief vragen naar gebruikerservaringen, de mate van klanttevredenheid en eventuele verbetermogelijkheden. Zo geef je blijk van betrokkenheid en toon je dat je ook meedenkt met de klant.
  • Af en toe producten gratis of met korting aanbieden. Dit kost op het eerste gezicht misschien geld. Toch kunnen dergelijke acties vaak weggestreept worden tegen andere onderdelen van het marketingbudget zoals advertentiekosten. Het loont zich om een deel van het marketingbudget te reserveren voor trouwe klanten in plaats van al het geld te investeren in advertenties die zijn gericht op het binnenhalen van nieuwe prospects.
  • Het aanbieden van relevante cursussen en trainingen die een link hebben met je producten of diensten.

De kracht van sociale media

Ook social media mag anno 2017 niet meer ontbreken in een goede marketingcampagne. Het zijn voor veel mensen bronnen van dagelijkse ontspanning. Daarnaast zijn het platforms waar de moderne consument veel nieuws en actuele productinformatie vandaan haalt.

social media marketing

De nodige aandacht besteden aan je marketingstrategie op social media is dan ook geen overbodige luxe. Wat geldt voor de rest van je marketingcampagne is ook van toepassing op het bedrijfsmatige gebruik van sociale media: je hebt een weldoordachte strategie nodig om het beste uit deze kanalen te halen. Om de mogelijkheden van sociale media ten volle te benutten, is het verstandig om de onderstaande stappen te volgen.

Beschrijf je bedrijf in een zin

Natuurlijk is er heel veel dat je kwijt wilt over jouw bedrijf en activiteiten. Maar mensen die rondsurfen op sociale media zijn meestal niet op zoek naar ellenlange verhalen. Ze willen vooral zo snel mogelijk naar de kern van de zaak.

Probeer de hoofdactiviteiten van je bedrijf op een platform als Facebook dan ook te omschrijven in één pakkende zin die de lading zoveel mogelijk dekt. Als je eenmaal de aandacht van de lezer hebt, kun je hem via links doorverwijzen naar de website waar producten of de activiteiten van je bedrijf uitgebreider worden beschreven.

Wat wordt er al over je gezegd op social media?

Grote kans dat er op sociale media al wordt gepraat over jouw product, merk of dienst. Via kanalen als Social mention of search.twitter.com krijg je inzicht in die commentaren. Analyseer de feedback goed en gebruik de informatie om nog actiever in te spelen op concrete klantbehoeften.

Formuleer doelstellingen voor sociale media

Voordat je sociale media gericht gaat inzetten in de bedrijfspraktijk, is het belangrijk om na te gaan wat je concreet wilt bereiken met de aanwezigheid op deze platforms. Stel een aantal concrete doelstellingen op zodat je na verloop van tijd kunt meten of die ook gehaald worden. Zo krijg je meer inzicht in de mate van return on investment (ROI) die sociale media opleveren.

Voorbeelden van doelstellingen zijn het verhogen van de bezoekersaantallen van je website, het vergroten van de naamsbekendheid of het optimaliseren van zoekmachineresultaten.

Analyseer de onderzoeksresultaten

Onderzoeksresultaten zijn alleen waardevol als je er ook iets mee doet. Bekijk per kanaal dus goed wat er uit de data komt. Dat helpt bij het definitief vaststellen van je doelgroep en het optimaliseren van je strategie op sociale media.

Kijk ook goed naar eventuele ‘concullega’s’ of andere mensen binnen jouw vakgebied. Schroom bijvoorbeeld ook niet om waardevolle samenwerkingen aan te gaan met populaire bloggers of autoriteiten binnen jouw branche. Zo’n joint effort kan bijvoorbeeld de gedaante aannemen van een inmiddels populair fenomeen als de gastblog. De cijfers wijzen uit dat dergelijke stukken, zeker als ze afkomstig zijn van een bekend persoon binnen het vakgebied, vaak veel lezers trekken.

blogger

 

Plannen en organiseren van je social media berichten

Het heeft geen zin om slechts af en toe en op willekeurige tijdstippen informatie de sociale media op te slingeren. Stel een duidelijk en realistisch schema voor het plaatsen van content op en probeer je hier ook aan te houden.

Een contentkalender zorgt namelijk voor structuur en overzicht. Zo’n tijdsplan hoeft trouwens niet in steen gebeiteld te zijn. Duikt er tussentijds nieuws op dat interessant en relevant is voor jouw doelgroep? Spring hier dan gerust spontaan op in met een interessant artikel of een leuke actie.

Bedenk en creëer items bovendien vanuit de doelgroep. Wat is voor hen interessant en relevant? Denk er ook altijd aan dat kwaliteit altijd boven kwantiteit gaat. Beter enkele goede posts per maand dan een stortvloed aan slordig geschreven en nietszeggende artikelen per week…

De kwaliteitsregel geldt ook voor je presentie op sociale mediakanalen. Het is beter om op maar één kanaal prominent aanwezig te zijn met steengoede content dan alle sociale mediakanalen te overspoelen met middelmatige bijdragen.

Interactie met de doelgroep aangaan

De interactie met je doelgroep bevorderen is natuurlijk het hoofddoel van sociale media. Dat houdt ook in dat je eventuele negatieve feedback de ruimte moet geven. Reageer hier vooral niet verkrampt, maar vooral constructief en probleemoplossend op. Zo geef je ook aan dat je meeleeft en meedenkt met jouw publiek. Sla een persoonlijke toon tegen de klant aan die in lijn is met de eigen huisstijl.

Conclusie – Hoe maak je een marketingcampagne?

Concluderend kunnen we dus vaststellen dat een goede online-marketingcampagne bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Het begint allemaal met het maken van een goed marketingplan. Hierin leg je jouw doelstellingen en een coherent plan van aanpak vast.

Door je doelgroep goed in kaart te brengen, open je de deuren voor persoonlijke marketingcampagnes. Juist deze manier van promotie, waarbij sterk wordt ingezet op het scheppen van een duurzame band tussen klant en aanbieder en veel ruimte is voor expertise en sociale media, biedt volop onderscheidingsmogelijkheden.

Een goede online-marketingcampagne, die al deze aspecten combineert, kan dan ook het verschil betekenen tussen succes of teleurstelling.

Bestaan jouw doelstellingen uit meer naamsbekendheid genereren en/of beter vindbaar worden in zoekmachines? Maak dan nu vrijblijvend een campagne aan op Hulc. Publishers, bloggers en influencers kunnen reageren op jouw campagne en regelen jouw externe content.

Heb je nog interessante aanvullingen op dit artikel? Laat het ons weten in de reacties.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *