Micro-influencers: de voordelen en richtlijnen voor marketeers

Zoals je weet is influencermarketing niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. De trend verschuift steeds meer naar het inzetten van micro-influencers. Na het lezen van dit artikel weet je precies waarom. Daarbij geven we je handige richtlijnen en adviezen met betrekking tot het inzetten van micro-influencers!

micro influencers gids hulc

Wat zijn micro-influencers?

Wat is influencermarketing?

Voordat we uitleggen wat micro-influencers zijn, leggen we nog kort uit wat influencermarketing inhoudt. Influencermarketing is een moderne vorm van mond-op-mondreclame. Steeds meer marketeers ervaren de voordelen ten opzichte van traditionele marketingtechnieken als advertenties en reclame.

Met influencermarketing worden invloedrijke personen (influencers) aan het woord gelaten over de producten of diensten van een bedrijf. Influencers kenmerken zich door een achterban aan volgers die zich graag op deze manier laten informeren en inspireren.

Soorten influencers

Influencers zijn er in vele soorten en categorieën, waardoor influencermarketing voor ieder bedrijf toepasbaar is. Dus of je nu een influencer zoekt op het gebied van gezondheid, lifestyle, sport, financiën of kunst, er is altijd wel een influencer te vinden. Een belangrijke keuze die gemaakt moet worden is de keuze voor een samenwerking met een macro-influencer of met een micro-influencer.

vlogger influencer

Verschil macro- en micro-influencers

Het verschil tussen macro- en micro-influencers is de grootte van hun achterban en hun relatie met de doelgroep. Macro-influencers hebben een gigantisch bereik van minimaal 100.000 volgers. Dit zijn dus de publieke figuren. Denk hierbij aan onder andere de meest populaire bloggers, vloggers, acteurs, sporters, artiesten, journalisten, etc. Volgers willen graag op de hoogte blijven van de interessante levens van deze mensen.

Micro-influencers hebben daarentegen een kleinere achterban. De meningen over de grootte lopen uiteen: van 5000 tot 100.000 volgers. Een belangrijker kenmerk om micro-influencers te onderscheiden van macro-influencers is dan ook de relatie met de doelgroep. Micro-influencers worden gevolgd door hun passie over een bepaald onderwerp, in plaats van door hun leven.

Voordelen micro-influencers

Nu we de verschillen in kaart hebben gebracht, kunnen we dieper ingaan op de voordelen. Bij macro-influencers is het grootste voordeel uiteraard de enorme achterban aan volgers. Bij micro-influencers zijn de voordelen minder vanzelfsprekend. Deze zullen we hieronder dan ook opsommen en verklaren.

1. Authenticiteit

Men wordt steeds meer blind voor reclames en advertenties. Het wordt daardoor doorzichtiger dat macro-influencers vaak niet écht fan zijn van een merk of product. Het komt dan ook meer dan eens voor dat macro-influencers ook producten van concurrenten aanprijzen.

Micro-influencers kenmerken zich daarentegen door passie en veel kennis over een bepaald onderwerp. Ze behouden vaak hun authenticiteit door alleen in zee te gaan met producten en merken waar ze echt achter staan. Aanbevelingen van micro-influencers worden daardoor veel serieuzer genomen.

micro influencer followers

2. Specifieke doelgroep bereiken

Volgers van macro-influencers behoren vaak niet tot een bepaalde doelgroep. Het volgen van een macro-influencer kan namelijk veel verschillende redenen hebben. Volgers van micro-influencers zullen daarentegen echt geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Als je dus een specifieke doelgroep wilt benaderen, is het aan te raden om een samenwerking aan te gaan met een micro-influencer.

3. Engagement met doelgroep

Door bovengenoemde voordelen ontstaat het logische gevolg dat blogs en social media posts van micro-influencers meer betrokkenheid genereren. Uit onderzoek van Markerly blijkt dat influencers op Instagram de volgende engagement percentages hebben per aantal volgers:

 

< 1000 volgers: 8% van de volgers interacteert met het bericht

1000 – 10.000 volgers: 4% van de volgers interacteert met het bericht

10.000 – 100.000 volgers: 2,4% van de volgers interacteert met het bericht

1 miljoen – 10 miljoen volgers: 1,7% van de volgers interacteert met het bericht

 

Daarbij zijn micro-influencers vaak behulpzamer en actiever in het reageren op vragen en opmerkingen van hun achterban. Dit zorgt dus ook voor meer interactie en engagement rondom jouw product of merk. Kortom, als betrokkenheid een belangrijker doel is dan bereik, is het aan te raden om voor een micro-influencer te kiezen.

rekenmachine

Betrokkenheid meten

Om te bepalen hoeveel interactie, en dus hoeveel betrokkenheid, jouw gewenste micro-influencer heeft op zijn/haar content, kun je deze formule toepassen:

Betrokkenheid op bericht = (Aantal likes + Aantal reacties + Aantal keer gedeeld) / Aantal volgers

Totale betrokkenheid = (Betrokkenheid bericht 1) + (Betrokkenheid bericht 2) + (etc.) / Aantal berichten

 

4. Kosteneffectieve marketing

Zoals we net hebben geconcludeerd genereren micro-influencers procentueel veel meer betrokkenheid dan macro-influencers. Daarbij vragen micro-influencers een aanzienlijk kleiner bedrag om jouw product of merk onder de aandacht te brengen. Dit maakt influencermarketing toegankelijk voor zowel grote als voor kleine bedrijven.

Ook is een samenwerking met micro-influencers kosteneffectief. Je kunt simpelweg een hoge mate van betrokkenheid genereren rondom jouw merk. Als je ervoor hebt gekozen om met micro-influencers in zee te gaan, is het wel aan te raden om meerdere samenwerkingen aan te gaan. Omdat de vraagprijs lager is, is dit ook mogelijk. Op deze manier vergroot je zowel het bereik, als de betrokkenheid.

 

“Businesses are making $6,50 for every $1 spent on influencer marketing.”

 

Kosten micro-influencers

Zoals we weten, vragen micro-influencers kleinere bedragen om jouw merk of product te promoten. Maar in welke orde van grootte moeten we denken? Influencers kunnen hun eigen prijzen bepalen. Er is dus geen eenduidige richtlijn voor de grootte van de achterban in verhouding tot de kosten van een blogartikel of social media post.

Onderstaande factoren spelen in ieder geval een rol in de prijs:

  1. Onderwerp/categorie
  2. Bereik en betrokkenheid
  3. Kwaliteit van de content
  4. Eventuele celebrity verificatie op Facebook

Macro-influencers kunnen gemakkelijk duizenden euro’s vragen voor een blog of social media post. Bij micro-influencers liggen de bedragen eerder tussen de tientallen en honderden euro’s.

Op het platform Hulc kun je vrijblijvend een marketingcampagne starten. Jouw budget kun je aangeven. Influencers kunnen dan voorstellen doen op jouw campagne. Op deze manier heb je snel een overzicht van de prijs die verbonden is aan bovengenoemde factoren. Je kiest zelf met welke influencer je een deal sluit!

 

micro influencer kosten

 

Micro-influencer vinden

Als je tot hier bent gekomen met lezen, ben je waarschijnlijk overtuigd van de effectiviteit van micro-influencers. Nu is het tijd om de juiste micro-influencers te vinden voor jouw bedrijf en doelen. Dit kun je op twee manieren doen:

  1. Je benadert micro-influencers persoonlijk
  2. Je maakt gebruik van Hulc

Als je precies weet met welke micro-influencers je een samenwerking wilt aangaan, kun je deze uiteraard gewoon benaderen. Als je graag je horizon verbreedt en open staat voor verschillende micro-influencers is Hulc aan te raden. Zoals eerder benoemd, krijg je met Hulc een goed overzicht van de mogelijkheden en de prijzen die daaraan verbonden zitten. Daarbij is het hartstikke veilig door de No Cure, No Pay-methode.

Conclusie

Micro-influencers hebben deze voordelen ten opzichte van macro-influencers:

  1. Micro-influencers zijn authentiek en worden daardoor serieuzer genomen in hun aanbevelingen.
  2. Micro-influencers kunnen meer specifieke doelgroepen benaderen.
  3. Micro-influencers lokken meer interactie uit op hun berichten en reageren ook actiever op vragen en opmerkingen.
  4. Het inzetten van micro-influencers is toegankelijker voor kleinere budgetten. Met de hogere mate van betrokkenheid is het inzetten van micro-influencers dus zeer kosteneffectief.

Je kunt direct contact opnemen met micro-influencers voor een samenwerking. Ook kun je vrijblijvend een campagne plaatsen op Hulc. Dit is ten slotte de snelste, veiligste en meest overzichtelijke manier om in contact te komen met influencers!

Ben jij overtuigd van het inzetten van micro-influencers? Heb je nog interessante inzichten die ontbreken in dit artikel? Laat het ons weten in de reacties!

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *