Influencermarketing is een populaire en vaak toegepaste strategie in de moderne marketingpraktijk. Er wordt veel over het begrip geschreven, zowel positief als op een wat meer kritische toon.

Maar wat is influencermarketing eigenlijk precies? En wat zijn voorbeelden van geslaagde campagnes die het optimale uit deze inmiddels veel beproefde marketingstrategie halen? Hulc legt het uit en toont je een aantal sprekende voorbeelden van influencermarketing in optima forma.

influencer marketing campagnes voorbeelden inspiratie

Wat is influencermarketing?

Je hebt het als gebruiker van sociale media of verwoed internetsurfer vast al eens meegemaakt. Al scrollend op Facebook of Instagram stuit je op advertenties waarin een bekendheid of autoriteit binnen een bepaald vakgebied tussen neus en lippen door de praktische waarde van een dienst of product aanprijst of uitlegt. Zo’n vorm van subtiele reclame wordt onder de noemer influencermarketing geschaard.

Het verschil tussen influencermarketing en celebritymarketing

Toch is er wel een verschil tussen influencermarketing en de celebritymarketing die je vaak ziet in traditionele televisie-, print- of radioreclames. In het laatste geval treedt de prominente figuur meestal louter op als spreekbuis voor een bepaald merk of product.

Vergaren van bekendheid is het hoofddoel. Influencermarketing gaat daarentegen nog een stapje verder. Het mikt op een authentieke klik met de doelgroep. De crux is in dit geval contentcreatie. De beste influencermarketing campagnes geven de influencers de ruimte om op maat gesneden content te creëren om zo de identiteit van het gepromote merk te versterken. Topcampagnes vertellen dus een interessant verhaal dat perfect is afgestemd op de belevingswereld en kernwaarden van de beoogde doelgroep.

Doelgroep aanspreken middels influencermarketing

De extra meerwaarde van goede influencers zit hem dan ook niet louter in hun beroemd- of bekendheid. Het zijn vooral specialisten binnen een bepaalde niche, personen die een hoog vertrouwensniveau opwekken en mensen die de deur openen voor wederzijdse communicatie met hun volgers.

Het achterliggende idee is dat een influencer niet alleen reclame maakt voor een product omdat hij er een flinke zak geld voor krijgt. Hij treedt vooral op als gezicht omdat hij zich vereenzelvigt met het merk of zich identificeert met de kernwaarden van het bedrijf erachter. De meeste serieuze influencers zijn dan ook erg kieskeurig. Ze promoten doorgaans alleen producten, merken en diensten die passen bij hun eigen uitstraling en de kernwaarden van hun volgers.

‘Reguliere’ beroemdheden laten daarentegen vaak vooral hun commerciële instinct spreken. Influencermarketing is vooral een ongemeen waardevolle aanvulling op bestaande marketingmiddelen. Door vertrouwen op te bouwen en brand awareness te creëren, maximaliseer je het bereik van content en de uitgedragen boodschap. Het vinden van de juiste influencer is vaak maar het halve werk.

Wil je direct van start met influencermarketing?

Op Hulc start je gratis jouw influencermarketing campagne. De beste bloggers en influencers in jouw branche verzorgen jouw externe content!

Goede influencermarketing campagnes voorbeelden

Omdat influencermarketing een belangrijke plek inneemt in het moderne reclamelandschap, zijn er legio voorbeelden van bedrijven die gebruikmaken van het principe om hun campagnes vorm te geven. Zoals op elk vlak zijn er zowel spectaculaire successen als monumentale mislukkingen te onderscheiden. In het vervolg van dit artikel tonen we je een aantal prominente voorbeelden van geslaagde influencermarketing campagnes.

1. Een perfecte whisky campagne met Nick Offerman

Whisky is een drankje dat vaak een wat stoffig imago heeft. Geen product dus waar je gemakkelijk reclame voor maakt, zou je zo zeggen. Toch slaagde het merk Lagavulin er wonderwel in om een campagne op te zetten die de nadruk legt op het traditionele en ambachtelijke karakter van de drank.

De spil van de campagne is Nick Offerman, een belangrijk karakter uit de populaire serie Parks & Recreation en dus een bekendheid onder Netflix-kijkers. In een serie YouTube-video’s is te zien hoe de bebaarde, in een klassiek jasje en dito ruiten blouse gestoken Offerman uitlegt wat een goede whisky maakt of bij een romantisch knisperend haardvuur ontspannen nipt aan een glaasje Lagavulin.

 

De match tussen merk en influencer zorgt hier voor een succesvolle campagne. Het publieke personage Offerman sluit naadloos aan bij het product en de doelgroep. Kwaliteit, uniciteit en authenticiteit zijn namelijk kernwaarden waar veel whiskydrinkers zich graag mee identificeren. De marketingcampagne was zó effectief dat ze de Shorty Award voor Beste Influencer & Celebrity Campagne won.

2. Boxed Water: onderzoek en duurzaamheid

Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid zijn thema’s waar je als bedrijf in het huidige tijdsgewricht amper nog aan ontkomt. En terecht. We hebben namelijk een morele plicht om ook de aankomende generaties te voorzien van een gezond leefklimaat. Het kan echter lastig zijn om die duurzaamheidsboodschap te koppelen aan de commerciële doelstellingen die elk bedrijf met winstoogmerk natuurlijk ook heeft.

Een campagne van Boxed Water toont echter duidelijk hoe je die twee, op het eerste gezicht wellicht tegenstrijdig ogende belangen prima met elkaar kunt verenigen. Aan de ene kant is het verkopen van verpakt water natuurlijk vrij commercieel. Toch heeft Boxed Water een duurzaam doel voor ogen omdat het een goed alternatief biedt voor plastic flesjes. Juist die laatste vorm van afval zorgt namelijk voor grote milieuproblemen, zowel aan land als op zee.

Aansluiten op trends voor social media succes

Het concept van Boxed Water (Boxed Water is better) sluit dus aan op de bewuste levensstijl die steeds meer mensen nastreven. Een trend koppelen aan de juiste influencers via een campagne op Instagram bleek succesvol: via de hashtag #ReTree en een call to action deelden meer dan 10.000 Instagrammers een foto van Boxed Water om hun steun aan het initiatief te betuigen. Met hulp van deze eerste influencers, vooral mensen die zich inzetten voor goede doelen, ontstond een keten van spontane ambassadeurs.

influencer marketing campagne instagram

 

3. Axe en eventgerichte campagnes

Influencermarketing kan ook gekoppeld worden aan speciale evenementen. Een goed voorbeeld is een marketingcampagne van Axe. Onder de noemer Axe Hair Creators organiseert het merk speciale evenementen waar influencers als acteur Josh Peck laten zien hoe ze de haarverzorgingsproducten van Axe gebruiken om hun eigen look te creëren. Zo’n combinatie van concrete tips en exposure is een prima manier om je merk op een frivole manier onder de aandacht van het doelpubliek te brengen.

influencercampagne voorbeeld axe

 

4. Naked Juice en lifestyle bloggers

De nadruk hoeft niet altijd exclusief op jouw merk te liggen. Influencermarketing kan ook op een wat subtielere manier leiden tot extra aandacht en conversie. Een goed voorbeeld hiervan is het smoothiemerk Naked Juice.

Bekende lifestyle bloggers zoals Kate La Vie delen op Instagram bijvoorbeeld geregeld snapshots van hun dagelijkse outfits en verzorgingsproducten. Daartussen bevindt zich dan vaak een strategisch neergelegd flesje Naked Juice. Het mensenbrein vat dit niet zo snel op als directe reclame. Toch trekt het ‘bijproduct’ (deels onbewust) wel de aandacht.

5. Airbnb en culturele diversiteit

Ben je actief op de reismarkt? Dan is de kans groot dat je op een tamelijk kosmopolitisch ingesteld publiek mikt. Airbnb heeft dit goed begrepen. Met een Instagramcampagne onder de noemer #WeAccept liet het bedrijf zien dat het principes als acceptatie en culturele diversiteit hoog in het vaandel heeft staan. Ondanks dat de influencercampagne geen expliciet politiek karakter had, positioneerde de timing en content Airbnb wel als wereldmerk dat staat voor tolerantie en culturele pluriformiteit.

 

airbnb influencer marketing

 

6. Superfans en micro-influencers

Je influencers hoeven zeker niet altijd beroemdheden te zijn. Veel succesvolle campagnes maken bijvoorbeeld vooral gebruik van superfans en zogenaamde micro-influencers. Dit zijn ‘gewone’ mensen uit diverse bevolkingslagen. Het voordeel van degelijke rolmodellen? Het gros van het doelpubliek kan zich direct met deze mensen identificeren.

Glossier, een producent van huidcrèmes, maakt bijvoorbeeld gretig gebruik van deze strategie. In plaats van grote sommen geld te spenderen aan een paar grote namen, vertrouwt het bedrijf op enkele bekende beautybloggers en een groot netwerk van superfans en tevreden gebruikers. Die delen in video’s, blogs en berichten op sociale media hun ervaringen met de producten van Glossier.

Wil je direct van start met influencermarketing?

Op Hulc start je gratis jouw influencermarketing campagne. De beste bloggers en influencers in jouw branche verzorgen jouw externe content!

7. Adidas Originals marketing campagne

Een goed voorbeeld van een campagne die producten koppelt aan een concrete subcultuur is de instagramcampagne voor Adidas Originals. Door bij het promoten van de productlijn de samenwerking aan te gaan met iconen als Snoop Dogg en Stormzy, slaagde het sportmerk er wonderwel in om de Originals-lijn neer te zetten als een krachtig symbool van de internationale hiphopcultuur.

Adidas maakte voor deze campagne ook veel gebruik van originele, intrigerende en snedige video- en audiocontent. Precies het soort materiaal dat de beoogde doelgroep dus aanspreekt!

 

 

8. Hallmark: persoonlijke en intieme campagne

Hallmark paste een persoonlijke tactiek toe om de collectie Keepsake Ornaments te promoten.

Het bedrijf ging de samenwerking aan met een aantal familievriendelijke influencers op Instagram. De groep deelde vervolgens foto’s van intieme en dierbare familiemomenten tijdens het vakantieseizoen. Zo ontstond er een directe link tussen geborgen familietradities en de Keepsake Ornaments. Wederom een goed voorbeeld van hoe je brand awareness aanwakkert door de doelgroep op een persoonlijke en intieme manier te benaderen.

9. Artikelen weggeven: Ryu

Zogenaamde giveaways kunnen ook een goede manier zijn om een campagne extra in de schijnwerpers te zetten. Een goed voorbeeld is de influencercampagne van Ryu, een Canadees bedrijf dat atletiekkleding en -accessoires verkoopt. De Instagramcampagne “#WhatsInYourBag” maakte gebruik van giveaways om diverse producten te promoten.

Door een dergelijke campagne bijvoorbeeld in de vorm van een prijsvraag te gieten, spreek je bestaande klanten aan, maar boor je tegelijkertijd ook een nieuw doelpubliek aan. Ook aan het vervolgtraject besteedde Ryu veel aandacht door de actie uitgebreid onder de aandacht te brengen op Instagram Story. Door net iets meer te geven dan nodig is, verander je gewone klanten in fans.

instagram marketing campagnes

10. Critici als influencers: Jon Stewart en Arby’s

Soms kun je ook kritiek omzetten in nuttige publiciteit. Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse fastfoodketen Arby’s. Dit bedrijf werd veelvuldig onder vuur genomen door Jon Stewart, lange tijd host van de immens populaire, op satirisch-humoristische leest geschoeide talkshow The Daily Show. Toen Stewart stopte als presentator van het programma, haakte Arby’s hier gelijk op in met een even gelikte als netelige campagne.

Zo riep de voedselfabrikant Stewart uitdagend op om te solliciteren bij het bedrijf met de volgende mededeling: “Jon, feel free to reach out to us at careers@arbys.com.” De sarcastische oproep werd natuurlijk een grote hit op het internet en de sociale media.

Later volgden ook nog twee YouTube-commercials die zodanig gemonteerd waren dat Stewart juist reclame leek te maken voor Arby’s. Als spreekwoordelijke klap op de vuurpijl vernoemde de broodjeswinkel ook nog een sandwich naar de kritische presentator. Zo kun je negatieve publiciteit dus op een creatieve manier ombuigen in een succesvolle influencermarketingcampagne.

 

Ben je overtuigd van influencermarketing?

Influencermarketing campagnes kunnen in de praktijk dus diverse vormen aannemen. Voor welke nuances en vormen van content je kiest, hangt vooral af van jouw product en het profiel van de doelgroep. Er is dus geen sprake van één geheim recept dat in alle gevallen even goed werkt.

Het belangrijkste onderdeel van influencermarketing is het opbouwen van een sterke en persoonlijke band met je volgers. Door gebruik te maken van de kennis of uitstraling van autoriteiten of stijliconen binnen jouw branche, boeiende content aan te bieden en wederzijdse interactie tussen jouw merk en de doelgroep te bevorderen, leg je de basis voor een sterke merkidentiteit. En als die er eenmaal is, gaat het verkopen als vanzelf!

Start nu gratis je influencermarketing campagne op Hulc en ontvang  voorstellen van de beste bloggers en influencers in jouw branche!