Als jij een blogger bent dan zullen we het waarschijnlijk snel eens zijn over het volgende: het schrijven van een (goede) blog is geen kattenpis. Er komt best wat kijken bij het onderhouden van een blog. Behalve blogger ben je namelijk ook marketeer, content creator, social media manager, SEO-specialist en meer.

Het lijkt misschien veel, maar dit is waarschijnlijk precies de reden dat jij bent gaan bloggen! Meerdere petten tegelijk dragen is wat je leuk vindt en wat jou motiveert.

Speciaal voor jou hebben we zes zaken op een rij gezet die belangrijk zijn om na te lopen voordat je een blog publiceert.

1. Schrijf een goede titel

Schrijf een goede titel voor je blog. Dit kun je doen door twee punten te controleren:

  • Er komen één of meerdere zoekwoorden of zinnen in voor.
  • De titel is pakkend, overtuigend en/of zet aan tot actie.

De titel is misschien wel het meest belangrijke onderdeel van een goede blog. Wanneer je blog geweldig is maar je titel zwak, dan is de kans groot dat bezoekers minder geneigd zijn om er op te klikken en verder te lezen. Een overtuigende en prikkelende titel is bewezen effectief in het vergaren van meer lezers. Zie de blog van Contany.nl over hoe je een goede (SEO) titel schrijft.

Wanneer je zoekwoorden aan je titel toevoegt wordt deze automatisch geoptimaliseerd voor zoekmachines. Een titel is namelijk ontzettend belangrijk voor de SEO-waarde van een artikel, wanneer deze dus het zoekwoord (of -zin) bevat zal dit een positief effect hebben op de ranking binnen bijvoorbeeld Google.

Voorbeeld van een matige titel: “De dingen die ik geleerd heb over bloggen”.
Een betere versie zou zijn: “Met deze 7 tips krijg je 150% meer bezoekers in 30 dagen”.

Het tweede voorbeeld is beter omdat:

  1. Het een concrete belofte met cijfers bevat.
  2. De titel bevat zoekwoorden (“tips” en “meer bezoekers”), wat onderwerpen zijn waar iemand binnen Google op zou kunnen zoeken.

Op welk zoekresultaat zou jij klikken?

Een goede titel is niet alleen belangrijk voor je positie in zoekmachines. Het helpt ook om de CTR te verhogen. Dit is het percentage mensen dat op jouw blog klikt in de zoekresultaten. Een gebruiker is sneller geneigd om op een pakkende titel te klikken.

2. Schrijf kleine alinea’s en gebruik tussenkopjes

Geen witruimte en tussenkopjes, maar lange lappen tekst. Dat is wat “ouderwetse” schrijvers vaak publiceren. Online werkt het anders: mensen scannen en de concentratiespanne is vaak slechts enkele seconden.

Probeer daarom zowel korte zinnen als korte alinea’s te schrijven en verdeel de tekst verder met tussenkopjes. Veel lezers zullen een bericht eerst scannen om in te schatten of het interessant is en besluiten daarna pas of ze het hele artikel gaan lezen. Een blog zonder alinea’s en tussenkopjes maakt het scannen bijzonder lastig, waardoor je bezoekers eerder geneigd zullen zijn om af te haken.

Controleer of jouw blog een goede “Leesbaarheid”-score krijgt.

Tip van Hulc:

Gebruik je de Yoast SEO-plugin in WordPress? Check dan (naast de SEO-score) ook je leesbaarheid-score. Yoast kijkt bij het bepalen van deze score bijvoorbeeld of je alinea’s niet te lang zijn en of je genoeg tussenkopjes gebruikt.

Is de leesbaarheid van jouw blogbericht niet “Goed”? Dan geeft Yoast praktische suggesties om de leesbaarheid te verbeteren.

3. Voeg interne links toe

Binnen je eigen blog linken naar eerder geplaatste blogposts zorg je ervoor dat je het gebruiksgemak van je website verhoogt.

Door relevante links in een blogartikel te plaatsen helpt het de lezer gemakkelijker door je website te navigeren, daarnaast helpt het bij de indexering van Google en verspreid je jouw autoriteit over verschillende pagina’s.

4. Voeg relevante afbeeldingen toe

De titel en de inhoud van je blog zijn belangrijk. Maar ook het toevoegen de juiste afbeeldingen mag zeker niet onderschat worden! Onderzoek van Orbit Media wijst bijvoorbeeld uit dat berichten met afbeeldingen op Twitter en Facebook veel vaker gedeeld worden dan berichten die enkel bestaan uit tekst.

Daarnaast zorgen afbeeldingen of foto’s bij een artikel ervoor dat de inhoud beter onthouden kan worden. Besteed dus extra tijd aan mooie visuals in je blogpost. Hergebruik deze bij de promotie op social media.

Een blog van Hulc.nl gedeeld op social media

Let er verder op dat afbeeldingen bij de inhoud van je blog passen én dat ze SEO-geoptimaliseerd zijn. Met geoptimaliseerd voor SEO bedoelen wij dat de naam van de afbeelding niet IMG_1234.jpg is, maar een beschrijvende naam heeft die past bij de inhoud van je blog. Een voorbeeld van een goede naam voor je afbeelding is recept-tomatensoep.jpg.

Naast het aanpassen van de naam is het toevoegen van de alt-tekst belangrijk. Dit helpt Google te begrijpen waar de afbeelding over gaat en of deze bij de tekst past. De alt-tekst wordt ook getoond wanneer de afbeelding niet geladen kan worden.

Leestip: Hoe kom ik aan goede afbeeldingen voor mijn blogs?

5. Vergeet de meta-omschrijving niet!

De meta-omschrijving is het stukje tekst wat Google laat zien onder de titel van alle zoekresultaten. Hoewel de meta-omschrijving geen invloed meer heeft op de ranking van je website in Google, maar een goede omschrijving kan wél zorgen voor meer  bezoekers. Zo worden zoekwoorden dikgedrukt, waardoor een zoekresultaat meer opvalt:

Voorbeeld van een meta-omschrijving van Apple

In ongeveer 150 tekens krijg je de kans om je blog zo goed mogelijk te omschrijven terwijl je ook nog eens aanzet tot actie.

6. Sluit je blog af met een vraag

De interactie met lezers is voor velen een favoriet onderdeel van het bloggen. In Google Analytics zien dat een blog gelezen wordt is leuk, maar het krijgen van reacties op je blogs is veel leuker.

Door aan het einde van een blog een vraag te stellen, moedig je lezers aan om te reageren. Online hebben mensen vaak kleine duwtjes of calls-to-action nodig om in actie te komen. Een vraag of stelling onderaan een blog vergroot de kans op interactie.

Een ander voordeel van het krijgen van reacties is dat het zowel direct als indirect bijdraagt aan je SEO.

Dit was ‘m! Heb jij nog belangrijke punten die zéker niet mogen worden overgeslagen bij het publiceren van een blog? Laat het ons vooral weten in een reactie! 😉